Vanaf het moment dat McLaren in de tweede helft van 2024 de snelste auto van het veld kreeg, gingen geluiden op om middels teamorders een eerste coureur aan te wijzen binnen de formatie uit Woking.
Zo kon in 2024 de achtervolging effectief op Max Verstappen worden ingezet, waar we anno 2025 over een verdedigingsstrijd kunnen en moeten spreken met diezelfde Max Verstappen.
Immers, schuif je één coureur naar voren, waarbij je de andere coureur in dienst laat rijden van die eerste coureur, dan weet je zeker dat de nummer-één coureur altijd het maximale resultaat behaalt, binnen de mogelijkheden van het team. Dat is makkelijker punten scoren dan wanneer twee rijders elkaar naar de kroon steken.
Welnu, die theorie klopt. Als je Oscar Piastri in dienst laat rijden van Lando Norris, of vice versa, dan is één van de twee direct een meer geduchte tegenstander van Verstappen. Maar dat is slechts de theorie, de praktijk is, zoals zo vaak, anders.
Het vertrouwen uitspreken in de één, is tegelijkertijd het wantrouwen uitspreken in de ander. Bovendien, aan wie ga je de voorkeursbehandeling geven? Tot voor kort had je als neutrale volger misschien gewezen naar Piastri, vanwege zijn puntenvoorsprong.
Nu echter gaat Norris aan de leiding en heeft hij het momentum ogenschijnlijk veel meer mee dan zijn Australische teamgenoot. Maar wees gerust, ook Piastri ruikt echt nog zijn kansen.
Een hoofdpijndossier voor McLaren
Het aanwijzen van één iemand is niet alleen moeilijk, het legt ook meteen een bom onder het team. Want geen van beiden gaat daar echt gehoor aan geven. Natuurlijk, ze zijn in dienst van het team en het team bepaalt. McLaren betaalt immers het salaris, ja toch?
Ja, maar vooral ook nee. Want welk prijskaartje hang je aan de kans op de wereldtitel? Misschien is het wel de enige kans ooit. Dat is niet in geld uit te drukken en dus ga je ongehoorzaamheid in de kaart spelen. Dat heeft gevolgen op korte termijn, maar ook op de lange termijn, want deze twee coureurs zijn ook in 2026 elkaars teamgenoten.
Een hoofdpijndossier voor McLaren? Ongetwijfeld! Koren op de molen voor Max Verstappen? Zonder meer! Er wordt alom geroepen dat McLaren het voordeel heeft dat ze met zijn tweeën tegen Verstappen kunnen strijden. Dat was echter vooral een voordeel toen er nog een constructeurstitel te vergeven was.
Nu is dat voordeel voor McLaren vooral een nadeel. Niemand die daar echt over klaagt, buiten McLaren wellicht, want het maakt dat we ruwweg één keer in de twee weken op zondag opveren zoals nooit tevoren!
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!