Nyck de Vries beschikt over een prachtig CV met daarop een Formule 2-titel en de wereldtitel in de Formule E vorig jaar. Ondanks zijn ervaring en talent was de Nederlander gespannen voor zijn eerste officiële F1-meters. "Ik moet eerlijk toegeven dat ik de afgelopen twee jaar niet meer zo nerveus ben geweest als vandaag. Natuurlijk heb ik geracet en gestreden voor de Formule E-titel, maar je debuut maken in de Formule 1 is erg speciaal en uniek", erkent De Vries. "We hebben een lange weg afgelegd en hebben de weg hier naartoe gezamenlijk beleefd. Om dan deze kans te krijgen is erg uniek en ik voelde dan ook zeker wat druk. Eenmaal in de auto, met het vizier dicht, val je terug op wat je geleerd hebt." De Vries moest in de eerste ronden even wennen, wat resulteerde in af en toe een blokkerend voorwieltje. In de Williams wist hij echter sneller te zijn dan Nicholas Latifi, die al duizenden kilometers heeft afgelegd in deze bolide. Een keurige prestatie van De Vries, die nog geen meter had gereden in een 2022-bolide voor aanvang van de vrije training. "Het was niet makkelijk om in een onbekende auto te stappen. Ik kende deze 18-inch banden ook niet en deze zijn lastig in het juiste werkvenster te krijgen. In het begin van de sessie had ik weinig grip, maar we hebben goed werk geleverd."
De zenuwen van De Vries maakten op de baan direct plaats voor een stuk routine. Als RacingNews365 de eenmalig Williams-coureur vraagt naar zijn bijdrage als het aankomt op feedback, komt direct de professionaliteit naar voren. "Ik denk dat ik heel duidelijk was in mijn feedback. Natuurlijk ben je nerveus, maar zodra je in de auto springt vergeet je alles om je heen. Dan gaat het om jou en de auto, de baan en het team. Ik ben professioneel en ik denk dat er veel feedback te bespreken is, waarmee we proberen om het team vooruit te helpen."
Meest gelezen