Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Deze problemen achtervolgen Verstappen en Red Bull in Imola

De Red Bull-gezichten stonden er niet al te vrolijk bij na de eerste vrije trainingen in Imola. Maar wat was toch het probleem bij Max Verstappen en Sergio Perez?

Verstappen Imola gravel
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De zevende en de achtste plaats voor respectievelijk Max Verstappen en Sergio Perez in de doorgaans representatieve tweede vrije training. Het gaat nog niet van een leien dakje bij Red Bull in Imola, want ook in de eerste vrije training klaagden de beide coureurs al over het gedrag van de RB20. De balans was niet op orde en Verstappen en Perez hadden niet het vertrouwen om de snelle bochten aan te vallen.

Vooral Verstappen liet duidelijk merken wat het probleem was. De Nederlander was razendsnel in de eerste sector, maar moest in de vloeiende, snelle tweede sector vier tienden toegeven op de Ferrari's. Verstappen kreeg de auto niet gedraaid en stuiterde in het rond, met uitstapjes in het grind en het gras als gevolg. 

Helmut Marko maakte zich wel zorgen na afloop en stipte nog een ander probleem aan. "Beide coureurs hebben ongeveer dezelfde problemen, maar gevechten met de achterkant hebben we vaker gehad. Wat me meer zorgen baart, is dat Verstappen er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen controle over kan krijgen. En als Verstappen dat niet kan, dan is er iets goed mis. Maar het gat in de kwalificatiesimulaties was niet zo groot als dat het lijkt, maar de rest is wel degelijk alarmerend." 

Achterkant

Marko stipt een belangrijk punt aan. Waar Verstappen in de eerste vrije training dus zijn auto niet gedraaid kreeg, was tijdens de tweede vrije training duidelijk zichtbaar dat de achterkant losjes was. Red Bull had de set-up aangepast en met name in de kwalificatierun op softs sloeg de achterkant van de RB20 op tilt. Verstappen riep ook dat hij te veel grip aan de voorkant had.

In de longrun was het juist weer het omgekeerde. Verstappen stuurde een keer volledig in voor de voorlaatste bocht, maar kwam door onderstuur en blokkerende wielen tóch in het grind terecht. De grip leek er dus niet te zijn op de mediums en de rondetijden waren daardoor niet opperbest. McLaren en Ferrari hadden een streepje voor.

Al met al heeft Red Bull dus nog veel werk te verzetten. Het is zeldzaam dat de auto zo stuitert en niet wil insturen, terwijl op de softs de achterkant nog instabiel was. Ongetwijfeld wordt er vannacht hard gewerkt om de problemen te boven te komen en er in de derde vrije training weer te staan. Volgens Verstappen kon het in ieder geval niet slechter gaan...

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap