Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze straffen eist McLaren voor het 'vals spelende' Red Bull

Begin deze week verstuurde McLaren-baas Zak Brown een brief naar de FIA-president, waarin hij een straf eiste voor Red Bull. Dit zijn die straffen die hij wil zien.

Ruim een week geleden werd duidelijk dat Red Bull als enige Formule 1-team vorig jaar te veel heeft uitgegeven. Het gaat weliswaar om een 'kleine overtreding', wat volgens de regels betekent dat het team van Max Verstappen en Sergio Perex maximaal 5% te veel heeft uitgegeven (maximaal 7,25 miljoen dollar op een budget van 145 miljoen dollar). In de paddock schreeuwen de rivalen van Red Bull links en rechts om straffen. McLaren-baas Zak Brown was begin deze week de volgende die bij de FIA aanklopte en benadrukte dat straffen op hun plaats zouden zijn voor een overtreding van Red Bull.

Tijd en geld

Brown deed dat middels een brief aan FIA-president Mohammed Ben Sulayem, die RacingNews365 heeft ingezien. De Amerikaan zinspeelde op meerdere straffen voor het Red Bull-team. Volgens hem is het cruciaal dat de reputatie van de Formule 1 hoog wordt gehouden, niet alleen richting de fans, maar ook richting de sponsoren en investeerders. Daarom moeten de financiële regels volgens hem streng gecontroleerd worden. Om de integriteit van de Formule 1 te bewaken moet er dan ook actie worden genomen en moeten er straffen worden uitgedeeld aan teams die de financiële reglementen overtreden, zo oordeelt de McLaren-CEO. "Het is belangrijk dat er transparant wordt gehandeld, zowel wat betreft de inhoud van de overtreding en de daarbij behorende straffen." "Het is bovendien belangrijk dat er na het eerste volledige jaar onder het budgetplafond meer duidelijkheid komt over bepaalde zaken en belangrijke inzichten die er zijn opgedaan. Deze moeten met alle teams gedeeld worden, zodat er geen ruimte is voor loopholes ", aldus Brown.

Welke straffen?

"Een team heeft een 'kleine overtreding' begaan én de procedures niet gevolgd", zo doelt hij op Red Bull. "Twee teams hebben de procedures niet goed gevolgd", wijst hij naar Williams en Aston Martin. "De kleine overtreding, en mogelijk het overtreden van de procedures, staat gelijk aan valsspelen", schrijft de McLaren-baas, die verschillende straffen uitgedeeld wil zien worden. Niet alleen zijn het financiële straffen, maar ook sportieve straffen zijn volgens Brown op hun plek. "De FIA heeft nauw samengewerkt met de teams tijdens een lang en nauwkeurig proces. Er was zelfs een proefperiode van een jaar, waarin alle teams genoeg kansen kregen om om opheldering te vragen over de regels als bepaalde details niet duidelijk waren. Er is voor geen enkel team nu dus reden om verbaasd te zijn. De conclusie is dus dat een team oneerlijk voordeel heeft opgedaan door de regels te overtreden." "Een financiële straf alleen is niet genoeg voor deze overtredingen. Er moet duidelijk een sportieve straf worden opgelegd door de FIA", concludeert de Amerikaan, die de autosportbond graag alvast de goede richting opduwt. "Wij stellen voor dat de budgetcap verlaagd wordt voor het bewuste team. In eerste instantie met het bedrag dat men teveel heeft uitgegeven, aangevuld met datzelfde bedrag als 'straf'. Als een team 2 miljoen teveel heeft uitgegeven, mag een team het jaar erop 4 miljoen minder uitgeven dan andere teams. Dat staat gelijk aan twee significante upgrades voor een auto, waardoor je kan spreken over een fors en langdurig effect." Dat zou dus de financiële straf zijn. De sportieve straf moet ook fors zijn volgens Brown. "Als de financiële regels worden overtreden, dan moet er ook een bijpassende sportieve straf komen. Wij denken aan 20% minder windtunneltijd en 20% minder CFD-tijd (computersimulaties, red.). Deze zouden al het daaropvolgende jaar in moeten gaan, zodat het voordeel dat een team heeft behaald wordt tegen gegaan." Tot slot wil de McLaren-topman nog enkele wijzigingen zien aan het financiële reglement. Mocht een team in achtereenvolgende jaren 'kleine overtredingen' maken, dan moet de tweede (of derde, vierde, etc.) overtreding meteen worden behandeld als een 'grote overtreding', om zo te voorkomen dat een team niet voordeel op voordeel kan stapelen door het overtreden van de regels." Brown hoopt tevens dat de reglementen voor de toekomst worden aangepast. Nu wordt alles tot een overschrijden van 5% gezien als een 'minor breach', Hij zou graag zien dat wordt bijgesteld: "We denken dat 2,5% passender is."

Zal het zo ver komen?

De vraag is of de straffen die McLaren graag wil zien er ook zullen komen. Als Red Bull schuld bekent en een Accepted Breach Agreement (ABA) aangaat met de FIA, dan liggen al deze straffen op tafel. In dat scenario kan de autosportbond geen grote straffen opleggen, zoals het afnemen van WK-punten, maar wel kleinere sportieve straffen en financiële straffen. Alle straffen die Brown heeft opgesomd, kunnen dus worden uitgedeeld en als Red Bull een ABA aangaat - de FIA heeft al een voorstel gedaan - dan lijkt een mogelijke straf in de buurt te kunnen komen van de straf die McLaren eist. Bronnen met kennis van zaken wijzen erop dat Red Bull ongeveer 1,75 miljoen dollar over het budgetplafond zou zijn gegaan. Een straf van het dubbele bedrag zou betekenen dat Red Bull 3,5 miljoen dollar minder te besteden krijgt in 2023. Ter vergelijking: dat is voor een middelgroot team ongeveer het gehele budget voor de updates. Een vermindering in windtunneltijd van 15% tot 25% zou dan ook zeer goed tot de mogelijkheden behoren, maar dat is slechts een mogelijke uitkomst. Meer zullen we als het goed is in de komende weken te horen krijgen.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'