Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze teams moeten vrezen voor officieel protest tijdens Grand Prix van Oostenrijk

Als de Formule 1 in het weekend van 5 juli weer van start gaat, moet een tweetal teams vrezen voor protesten vanuit de concurrentie. Het gaat om Mercedes en Racing Point. Maar waar was het ook alweer allemaal om te doen?

Racing Point

Racing Point baarde tijdens de wintertests van 2020 opzien door met een auto ten tonele te verschijnen die wel erg veel weg had van de Mercedes W10 van vorig jaar. En inderdaad, toen de foto's van de beide auto's naast elkaar werden gelegd, konden er niet of nauwelijks verschillen worden gevonden. "Een regelrechte kopie!", zo oordeelde de concurrentie. Racing Point deed weinig moeite om te verhullen waar de inspiratie vandaag kwam. Het team claimde goed naar de succesvolle Mercedes van vorig jaar te hebben gekeken, maar van het overnemen van ontwerpen of zelfs hele chassis's van Mercedes zou absoluut geen sprake zijn. Renault laat het er naar verwachting echter niet bij zitten. Cyril Abiteboul hoopt dit jaar vooraan mee te vechten in het middenveld en zit als zodanig niet te wachten op een in zijn ogen oneerlijk voordeel voor één van zijn voornaamste concurrenten. De Fransman heeft dan ook aangegeven een officieel protest tegen Racing Point niet uit te sluiten als het seizoen van start gaat, daar waar McLaren, ook een belangrijke concurrent in de strijd om de best of the rest -positie, aangeeft geen tijd aan een dergelijke protest te willen verspillen.

Mercedes

Of de Racing Point van dit jaar nu gelijk is aan de Mercedes van vorig jaar of niet, Mercedes is doorgegaan met het ontwerpen van een hagelnieuw bolide, te weten de W11. Die is voorzien van het veelbesproken DAS-systeem: op de rechte stukken kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het stuur naar zich toe trekken of juist van zich af duwen om zo de stand van de voorwielen te corrigeren. Een meer rechte positie op de rechte stukken levert immers minder slijtage en een hogere topsnelheid op, terwijl het in de bochten wenselijk is als de wielen iets naar buiten staan. De verwachting is dat Mercedes er op de Red Bull Ring mee zal rijden, te meer omdat de FIA het systeem, weliswaar schoorvoetend, goed heeft gekeurd . De Red Bull Ring is als start-stop-circuit met lange rechte stukken bij uitstek een circuit waar Mercedes kan profiteren van het vernuftige systeem. Als ze daadwerkelijk met DAS-rijden, riskeren ze wel een protest van Red Bull. Helmut Marko is altijd stellig geweest in zijn overtuiging dat het systeem volledig illegaal is, aangezien onder invloed van DAS de rijhoogte verandert, wat illegaal is. Of Marko en Red Bull een poot hebben om op te staan is hoogst twijfelachtig, aangezien de FIA zich dus al heeft uitgesproken over het thema en wel in het voordeel van Mercedes. Volgend jaar is het systeem volgens de letter der wet sowieso verboden.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie