Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Deze teams moeten vrezen voor officieel protest tijdens Grand Prix van Oostenrijk

Als de Formule 1 in het weekend van 5 juli weer van start gaat, moet een tweetal teams vrezen voor protesten vanuit de concurrentie. Het gaat om Mercedes en Racing Point. Maar waar was het ook alweer allemaal om te doen?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Racing Point

Racing Point baarde tijdens de wintertests van 2020 opzien door met een auto ten tonele te verschijnen die wel erg veel weg had van de Mercedes W10 van vorig jaar. En inderdaad, toen de foto's van de beide auto's naast elkaar werden gelegd, konden er niet of nauwelijks verschillen worden gevonden. "Een regelrechte kopie!", zo oordeelde de concurrentie. Racing Point deed weinig moeite om te verhullen waar de inspiratie vandaag kwam.

Het team claimde goed naar de succesvolle Mercedes van vorig jaar te hebben gekeken, maar van het overnemen van ontwerpen of zelfs hele chassis's van Mercedes zou absoluut geen sprake zijn. Renault laat het er naar verwachting echter niet bij zitten. Cyril Abiteboul hoopt dit jaar vooraan mee te vechten in het middenveld en zit als zodanig niet te wachten op een in zijn ogen oneerlijk voordeel voor één van zijn voornaamste concurrenten.

De Fransman heeft dan ook aangegeven een officieel protest tegen Racing Point niet uit te sluiten als het seizoen van start gaat, daar waar McLaren, ook een belangrijke concurrent in de strijd om de best of the rest-positie, aangeeft geen tijd aan een dergelijke protest te willen verspillen.

Mercedes

Of de Racing Point van dit jaar nu gelijk is aan de Mercedes van vorig jaar of niet, Mercedes is doorgegaan met het ontwerpen van een hagelnieuw bolide, te weten de W11. Die is voorzien van het veelbesproken DAS-systeem: op de rechte stukken kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het stuur naar zich toe trekken of juist van zich af duwen om zo de stand van de voorwielen te corrigeren. Een meer rechte positie op de rechte stukken levert immers minder slijtage en een hogere topsnelheid op, terwijl het in de bochten wenselijk is als de wielen iets naar buiten staan.

De verwachting is dat Mercedes er op de Red Bull Ring mee zal rijden, te meer omdat de FIA het systeem, weliswaar schoorvoetend, goed heeft gekeurd. De Red Bull Ring is als start-stop-circuit met lange rechte stukken bij uitstek een circuit waar Mercedes kan profiteren van het vernuftige systeem. Als ze daadwerkelijk met DAS-rijden, riskeren ze wel een protest van Red Bull. Helmut Marko is altijd stellig geweest in zijn overtuiging dat het systeem volledig illegaal is, aangezien onder invloed van DAS de rijhoogte verandert, wat illegaal is.

Of Marko en Red Bull een poot hebben om op te staan is hoogst twijfelachtig, aangezien de FIA zich dus al heeft uitgesproken over het thema en wel in het voordeel van Mercedes. Volgend jaar is het systeem volgens de letter der wet sowieso verboden.

11 reacties