Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit doet het knopje dat Hamilton op knullige wijze de overwinning kostte

Oh wat baalde Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Brit had een geweldige kans op de zege vergooid door per ongeluk een knopje om te zetten. Wat doet dat knopje eigenlijk?

Op magische wijze leek het even of Lewis Hamilton het toch voor elkaar zou gaan weten te boksen om de overwinning te grijpen in Azerbeidzjan, maar ironisch genoeg was het het knopje genaamd 'magic' dat de Brit de das om deed tijdens de herstart van de Grand Prix in Bakoe. Wat doet dit knopje eigenlijk? "Stond de 'magic' nog aan? Ik zou zweren dat ik die had uitgezet", riep een hoorbaar aangeslagen Hamilton kort na afloop van de race, die hij door de fout afsloot als vijftiende. "Dat heb je ook gedaan, maar je hebt het per ongeluk weer aangezet bij het schakelen", antwoordde Peter Bonnington, zijn engineer. Die woorden verraden al het een en ander over het 'magische' knopje. Deze zit namelijk net als de twee flippers die worden gebruikt om te schakelen aan de achterkant van het stuur. Wat het knopje kort gezegd doet, is dat het de instellingen van de remmen en de rembalans van de Mercedes W12 verandert. Een coureur gebruikt tijdens de race verschillende knoppen om bepaalde instellingen voor de remmen aan te passen tijdens de race, maar de 'magic' knop is zo ingesteld dat het deze instellingen allemaal in één keer verandert. De rembalans komt in dat geval vooral bij de voorwielen te liggen. Dat is tijdens de safety car handig, om er zo voor te zorgen dat de remmen goed opgewarmd zijn op het moment dat de race weer wordt hervat en dat de banden beter op temperatuur blijven achter de safety car. We zagen toen Hamilton klaar stond voor de herstart dat de remmen inderdaad goed waren opgewarmd. Tijdens een race is het echter allesbehalve handig om van die afstelling gebruik te maken. Daarom heeft Hamilton de knop dus voorafgaand aan de herstart dus terug omgezet, maar op een of andere manier toch weer aangezet kort na de herstart toen hij aan Perez voorbij probeerde te gaan. Daardoor werkten zijn achterremmen niet en schoot hij met blokkerende voorremmen rechtdoor. Het is overigens niets nieuws voor Mercedes, want al in de tijd dat Nico Rosberg voor het team reed, had hij al een spiekbriefje in zijn auto zitten. Wat te doen bij een herstart na de safety car? "Annuleer brake magic", hing er in zijn cockpit geschreven op een sticker. Ook George Russell had het vorig jaar na zijn eenmalige optreden voor Mercedes over het knopje nadat hij iets te ver doorschoot bij een pitstop tijdens de safety car. "Ik schoot door omdat Mercedes een soort knop heeft, een magic button, waardoor de rembalans naar voren gaat. Dat gebruik je tijdens de safety car, maar ik werd zo laat naar binnen geroepen voor een pitstop, dat ik het knopje vergat om te zetten en dus iets doorschoot." Check hieronder het moment waarop Hamilton beseft hoe het mis was gegaan.

TkIvHP4DBvM

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris