Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Renault F1

Dit zijn de gevolgen van de diskwalificatie van Renault voor het F1-seizoen

De resultaten van het Formule 1-team van Renault zijn na een beslissing van de stewards uit de uitslag van de Grand Prix van Japan geschrapt. Hoe dit alles is begonnen, wie het heeft ontdekt en wat de gevolgen zijn voor de korte en lange termijn, daarop geeft RacingNews365 in dit artikel onder andere antwoord.

Renault duitsland 1000pk
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Renault

De klokkenluider van Racing Point

Na afloop van de Grand Prix van Japan wordt de paddock opgeschud door controverse. Racing Point stapt na de race op de stewards af met de bewering dat de auto's van Renault voorzien zijn van een 'pre-set, lap distance-dependent braking system', oftewel een systeem dat automatisch en zonder handelingen van de coureur de rembalans kan bepalen voor iedere bocht.

Racing Point had de claim besloten in te dienen bij de FIA, nadat het team op videobeelden had gezien hoe de rembalans van de Renaults automatisch veranderde op het stuur, zonder dat de coureurs daarbij aan te pas kwamen. Hieruit concludeerde Racing Point dat het systeem voorgeprogrammeerd moest zijn en voor iedere bocht van het desbetreffende circuit de juiste rembalans wist.

Racing Point was niet geheel op eigen kracht tot de bevinding gekomen. Het Britse team werd aanvankelijk op het mogelijke bestaan van het systeem gewezen door een oud-werknemer van Renault, zo wordt beschreven in het officiële document van de FIA. Vervolgens is het team aan het onderzoeken geslagen om zijn directe concurrent te betrappen op vals spel.

Tekst gaat verder onder de foto

			© Racing Point
	© Racing Point

De overtreding van het reglement

Op de woensdagavond voor de Grand Prix van Mexico, bijna twee weken later, komen de stewards tot de conclusie dat Racing Point het systeem onjuist heeft bestempeld en het niet in strijd is met het technische reglement van de Formule 1. Na grondig onderzoek – de stewards hebben de remmodule achter, de knoppen en het scherm van het stuur nauwkeurig uitgeplozen – blijkt dat Renault geen automatisch systeem heeft voor de rembalans, om de eenvoudige reden dat de coureurs simpelweg de knoppen wel moeten bedienen.

Een opluchting voor de Franse equipe is dit echter niet. De maas in de wet die het team had gevonden en had uitgebuit, is alsnog niet helemaal in de haak, zo constateren de stewards van de FIA. Het systeem van Renault om de rembalans aan te passen, heeft namelijk wel degelijk een ondersteunende functie voor de coureurs. In die zin breekt Renault de reglementen dus wel, alhoewel niet de technische, maar juist de sportieve regulaties. Volgens de wet van de Formule 1 moet een coureur zelf en zonder enige hulp de auto besturen. Aangezien het systeem van Renault door de stewards op basis van Artikel 27.1 wordt bestempeld als een hulpmiddel, krijgt het alsnog een flinke straf om de oren.

De stewards zijn van mening dat Renault de regels dusdanig heeft overtreden door dit systeem te gebruiken, dat een diskwalificatie voor beide bolides een gepaste straf is voor het vergrijp. De laatste keer dat de beide auto's van een team werden gediskwalificeerd was in 2011, toen de achtervleugel van Sauber niet door de inspectie kwam. Alfa Romeo werd eerder dit jaar, bij de Grand Prix van Duitsland, overigens schuldig bevonden om dezelfde reden als Renault, maar de Italiaans equipe kwam weg met een dubbele dertig seconden tijdstraf.

De reden dat Renault na de claim van Racing Point harder is geraakt dan Alfa Romeo, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de Fransen het systeem gedurende een hele race gebruiken. Alfa Romeo had enkel profijt tijdens de start van de race.

Tekst gaat verder onder de foto

			© Renault
	© Renault

Wat betekent dit voor het F1-seizoen?

Hoewel op dit moment niet bekend is of het verhaal nog een staartje zal krijgen, is de kans aannemelijk dat Renault ook met terugwerkende kracht onderzocht en schuldig bevonden kan worden op het breken van het sportieve reglement. Racing Point lijkt te hebben gewacht tot het moment dat Renault een flinke berg met punten greep om toe te slaan. Na aanpassing van de uitslag van de Japanse Grand Prix verliest Renault namelijk negen punten, terwijl Racing Point er juist vier extra in de zak stopt: een verschil van totaal dertien punten, een behoorlijke winst voor een middenvelder als Racing Point.

Technisch gezien is het oordeel van de stewards nog niet officieel, daar Renault tot 10:00 uur lokale tijd in protest mag gaan tegen de uitspraak. In het geval dat Renault ook na deze mogelijkheid schuldig blijft voor het overtreden van de regels, dan kan het grote gevolgen hebben voor de Formule 1 en het klassement.

Het is momenteel niet duidelijk hoe lang Renault gebruik heeft gemaakt van dit illegale systeem, maar als blijkt dat de Fransen er al sinds het begin van het jaar mee rondrijden en hier ook voor worden bestraft/gediskwalificeerd, dan verliest het team al zijn punten 68 punten. Racing Point krijgt er in dat geval door verschuivingen eenentwintig punten bij, waarmee het in de huidige klassering een sprong maakt naar 79 punten totaal. Als gevolg bezet Racing Point dan de vijfde positie, ver achter McLaren en ruim voor Toro Rosso.

Tekst gaat verder onder de foto

WK-stand teams na diskwalificatie Renault

Team Verschil in punten Totaal
Mercedes 0 612
Ferrari + 2 435
Red Bull 0 323
McLaren 0 111
Renault - 9 68
Toro Rosso +3 62
Racing Point + 4 58
Alfa Romeo 0 35
Haas 0 28
Williams 0 1
			© Renault
	© Renault

Invloed op de WK-stand

Bij Renault hangt er voor de rest van zijn seizoen een groot vraagteken boven het hoofd. Daarover zullen we in de komende weken ongetwijfeld meer te weten komen. Voor nu betekent het voor de Renault-coureurs Daniel Riccciardo en Nico Hulkenberg in ieder geval een puntenverlies. Waar Hulkenberg dankzij de diskwalificatie één punt ziet verdwijnen en van de tiende naar de dertiende positie in het klassement zakt, heeft zijn teamgenoot het zwaarder. Met het verliezen van zijn zesde plaats (acht punten) zakt Ricciardo terug van 42 naar 34 punten, waarmee hij pal voor Hulkenberg op de twaalfde plaats in het klassement terechtkomt.

Sergio Perez pakt op zijn beurt twee extra punten en wurmt zich zo los van het nauwe middenveld. De Mexicaan op plaats negen in het klassement heeft nu 37 punten en heeft daarmee slechts zes punten voorsprong op Kimi Raikkonen, die plaats veertien bezet. Stroll doet dankzij de extra punten haasje over met Kevin Magnussen en heeft nu één punt voorsprong op de Deen, die met twintig punten de zestiende positie in het klassement vasthoudt.

Voor de coureurs vooraan het klassement verandert er te weinig om drastische gevolgen te hebben. Mercedes is dankzij de twee extra punten die Charles Leclerc pakt vanwege de diskwalificatie van Ricciardo bijvoorbeeld niet ineens het constructeurskampioen kwijt. Wel is daar de vraag wat de leiding van Renault zal doen als al zijn resultaten van dit toch al teleurstellende jaar zullen worden geschrapt, maar dat is er een die voorlopig niet beantwoord kan worden.

Wil je meer te weten komen over de Grand Prix van Mexico en de kansen van Max Verstappen? Luister dan de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tim Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.

Voorspel en win

Powered by

Via Bovag Voorspelgame visual 3

Wie wint de Grand Prix van Mexico 2019?

Speel mee en win een race-arrangement op Zandvoort t.w.v. € 325, aangeboden door viaBOVAG.nl

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië