Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk ging het veel over de warme omstandigheden op de Red Bull Ring. Lando Norris had de beste startpositie, omdat hij op dominante wijze poleposition veroverde. Charles Leclerc, Oscar Piastri, Lewis Hamilton en George Russell completeerden de top vijf, terwijl Max Verstappen de race pas vanaf P7 zou aanvangen.
De grote vraag was: hoe zou het veld wegkomen? Een iemand kwam in ieder geval niet weg vanaf zijn positie toen de formatieronde werd ingezet en dat was Carlos Sainz. Toen de 19 overige coureurs alweer bijna terug waren om zich klaar te maken voor de start, stond de Williams-coureur nog op de grid. Hij kwam nog weg, maar zijn remmen stonden na zijn rondje in de fik, waardoor Sainz de race niet eens zou starten.
Het zorgde er ook voor dat de start werd afgebroken, er een extra formatieronde werd verreden. Dat gebeurde echter pas een kwartier na de originele starttijd. En in plaats van 71, werden er 70 rondjes afgewerkt op de Red Bull Ring. Oscar Piastri wist bij de start gelijk de tweede positie van Charles Leclerc af te pakken, waarbij Verstappen Liam Lawson voorbij wist te gaan.
Toen het hele veld naar bocht 3 snelde, verremde Kimi Antonelli zich. Hij kon geen kant meer op, raakte Verstappen vervolgens hard en voor beide mannen was de race gelijk voorbij. De safety car werd daarna naar buiten gestuurd, waardoor de race voor even werd geneutraliseerd. Na een kwalificatie met pech voor Verstappen was de race dus al vroegtijdig voorbij en scoorde hij geen enkel punt.
Norris vs. Piastri
Met Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton en Russell in de top vijf werd het veld weer losgelaten. Piastri meldde zich al snel bij de achterkant van de auto van Norris en naar verloop van tijd ontstond er een echt gevecht tussen de twee. Ondertussen ging Alex Albon door naar P6 en Gabriel Bortoleto naar P7. Beide heren gingen voorbij aan Pierre Gasly, die kon profiteren van de chaos bij de start.
Ondertussen hadden de McLaren-coureurs al een gat van zes seconden getrokken naar de eerste concurrent, Leclerc. Albon was vervolgens uitvaller nummer vier, terwijl Yuki Tsunoda en Lance Stroll elkaar raakten. Het gevecht tussen Norris en Piastri ging door en de Australiër zette zijn auto bijna in de achterkant van de bolide van Norris nadat hij zich verremde, maar wist hem nog net te ontwijken.
Norris ging als eerste van de twee naar binnen, na dat foutje van Piastri. De pitstop verliep niet vlekkeloos, maar Piastri bleef langer buiten. Uiteindelijk had Norris na de eerste pitstops een gat van zes seconden te pakken ten opzichte van zijn teamgenoot. Ondertussen gingen ook Leclerc en Hamilton naar binnen.
In het middenveld was de strijd volop gaande, waarbij de verschillen zeer klein waren. Onder meer Tsunoda en Franco Colapinto waren met elkaar aan het vechten. Daarbij tikte de Red Bull-coureur de Argentijn in de rondte. De Japanner dook gelijk naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en zakte naar de laatste positie in de race. Bovendien kreeg hij een straf van tien seconden aan zijn broek voor de touché.
Norris de overwinnaar
Piastri kon het gat ten opzichte van zijn teamgenoot niet echt dichten, want hij moest nog steeds ruim vijf seconden toegeven. Daarachter zaten Leclerc, Hamilton en Russell, terwijl de beide Stake F1-coureurs Bortoleto en Nico Hulkenberg op P6 en P7 bivakkeerden. Ook de coureurs van Haas reden halverwege de race in de punten, met Gasly op P10.
Norris verloor echter flink wat tijd door het verkeer dat hij tegenkwam. Het verschil liep zodoende terug tot zo'n drie seconden, al liep het daarna weer iets op. De twee McLaren-coureurs gingen naar binnen, waarbij Piastri als laatste coureur naar binnen ging. Hij kwam achter Tsunoda en Colapinto terecht, waarbij de Alpine-coureur geen idee had dat Piastri daar nog achter zat. De Australiër kwam daardoor zelfs op het gras terecht.
Daar kreeg Colapinto uiteindelijk een straf van vijf seconden voor. Piastri gaf serieus gas in jacht op zijn teamgenoot en was op een gegeven moment zelfs een halve seconde sneller. Piastri kwam binnen de twee seconden van Norris, maar het was niet genoeg voor de Australiër. Norris wist de race dus op zijn naam te schrijven, met Piastri en Leclerc die ook mee naar het podium gingen. Daarachter wisten ook Hamilton, Russell, Lawson, Alonso, Bortoleto, Hulkenberg en Esteban Ocon punten te pakken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!