Red Bull heeft goud in handen met coureur Max Verstappen en ontwerper Adrian Newey. De RB19 en Verstappen overstijgen de rest van het huidige Formule 1-veld en er lijkt (tot nu toe) nog niemand in staat deze combinatie te verslaan. Toch valt ook op te merken dat de teams achter Red Bull niet stilstaan en hard aan het werk zijn om het gat met de Oostenrijkse renstal te dichten.
In een interview met AceOdds deelt voormalig Formule 1-wereldkampioen Nigel Mansell zijn standpunten over de dominantie van Red Bull en hoe de rest van het veld hier momenteel tegenaan kijkt: "Ik denk dat ze het niet waarderen dat ze te veel voordeel hebben gegeven en dat ze wat in moeten halen om Red Bull bij te kunnen benen. Max was op een missie, en ik denk dat ze het niveau van Red Bull stilaan beginnen aan te tikken."
Anderen bekeken ook:
"Iedereen is een beetje dichterbij gekomen"
Red Bull moet dus oppassen. Het verschil ten opzichte van de rest van het veld wordt steeds kleiner. De F1-wereldkampioen van 1992 neemt Mercedes en McLaren als voorbeeld: "Tijdens bepaalde races dichten ze vaak het gat. Je hoeft alleen maar naar Singapore te kijken, wat ging daar mis met Red Bull? Het is zo belangrijk om de set-up van de auto goed te hebben. En hoe dan ook, ik zeg al snel dat Red Bull te ver voor ligt, maar iedereen is een beetje dichterbij gekomen."
De wereldkampioen weet niet of Red Bull en Verstappen volgend jaar weer zo'n groot gat met de concurrentie kunnen slaan. "Ik hoop dat, met de dingen die gaan gebeuren in 2024, de vier grote teams heel dicht bij elkaar gaan zitten."
Eerst Newey met pensioen sturen...
En wat nou als we een gelijk speelveld zouden hebben in de Formule 1, en elke coureur in precies dezelfde auto zou rijden. Wie zou er dan winnen? Hier heeft de Brit een verrassend antwoord op: "Dan moet je Adrian Newey met pensioen sturen. Hij is een genie. Het is fantastisch. En het feit dat hij zijn hele carrière verbonden is aan Red Bull en alles, is een briljante zet."
"Een dynamisch, briljant, professioneel team, en iedereen moet hetzelfde doen", is de tip die hij heeft voor de rest van het veld.
"Het is net als toen Jean Todt bij Ferrari zat, met Michael Schumacher, het team en de expertise die ze daar hadden, het gebeurt. Net zoals Mercedes dat deed met Lewis Hamilton voor een periode. Met allerlei mensen die daar werkten hielden ze hetzelfde team bij elkaar en waren ze jarenlang onverslaanbaar."
Het takenpakket voor de teams achter Red Bull is wat Mansell betreft kraakhelder: "Wat er nu moet gebeuren is dat Ferrari, Mercedes, McLaren en alle anderen diep moeten graven om de achterstand in te halen. Het kan in 2024 helemaal openliggen."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!