Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Mattia Binotto

Exclusief Binotto: "Ik ben radicaal tegen een engine freeze"

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft ingestemd met een engine freeze per 2022, waarmee Red Bull uit de brand werd geholpen, maar wat hem betreft wordt het niet de standaard in de Formule 1. Hij is radicaal tegen.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Scuderia Ferrari S.p.A.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto is van mening dat de Formule 1 er alles aan moet doen om in de toekomst nieuwe engine freezes te voorkomen, ondanks zijn instemmen met een engine freeze per 2022. Volgens Binotto moet de Formule 1 juist aansporen tot technische ontwikkeling.

"Het DNA van de Formule 1 moet altijd blijven bestaan uit competitie, uitdagingen technisch innoveren", aldus Binotto in gesprek RacingNews365. "Ik denk dat het belangrijk is om op meerdere vlakken te blijven strijden met elkaar."

Dat is ook waarom ik radicaal tegen een engine freeze ben vanaf 2025 (het jaar waarin waarschijnlijk een nieuwe motorformule wordt geïntroduceerd, red.). Ik denk dat we ons binnen de ontwikkelgebieden af moeten vragen hoe we de teams dichterbij elkaar kunnen krijgen, zonder de open competitie daarvoor op te geven."

Gevraagd waarom hij wél instemde met een engine freeze per 2022, wat Red Bull er toe in staat stelde om in eigen beheer met de Honda-motoren van dit jaar te blijven rijden, geeft hij aan dat de gelijkheid redelijk gewaarborgd is.

"Ik heb daarmee ingestemd, omdat ik denk dat we tegen die tijd de niveaus van de verschillende motoren redelijk dichtbij elkaar hebben weten te brengen. We zien dat dat proces al gaande is en over een jaar zijn we op het juiste punt aangekomen."

Dat er op deze manier geld bespaard kan worden, is natuurlijk ook een grote pré, zo geeft Binotto aan: "Als iedereen op een vergelijkbaar niveau zit, kunnen we allemaal ons geld besteden aan de motoren voor 2025. Dat maakt dat we niet buitensporig veel uit hoeven te geven in een tijd waarin we na moeten denken over de nieuw motor."

Veel om over na te praten in de RacingNews365-podcast na de spectaculaire Grand Prix van Azerbeidzjan. Die bizarre klapband van Max Verstappen, de blunder van Lewis Hamilton, het falende Mercedes en natuurlijk het ijzersterke Red Bull. Volgens Tom Coronel kan dat maar één ding betekenen: Verstappen koerst af op de wereldtitel.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

7 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen