Nyck de Vries kende een zeer apart 2023. De Fries begon het jaar als F1-coureur bij AlphaTauri, maar werd nog voor de zomerstop vervangen door Daniel Ricciardo. Lang bleef het stil rondom De Vries, maar dit jaar maakt hij zijn comeback in zowel het WEC als de Formule E. In beide klasses was De Vries al eerder succesvol en dat succes hoopt hij nu te herhalen.
Tijdens de ePrix in Berlijn kwam de Nederlander echter niet in actie. Hier had hij wel een goede reden voor. De Vries was in Spa actief tijdens de WEC race op het iconische Belgische circuit. Deze race was op zaterdagavond afgelopen, waarna De Vries alsnog richting Berlijn reisde, om zijn Formule E-team, Mahindra, te steunen. In Berlijn sprak RacingNews365 exclusief met De Vries, onder andere over zijn strijd in beide kampioenschappen.
"Ik ben oprecht heel dankbaar dat ik beide kampioenschappen mag doen," aldus de Vries. "Ik denk dat één kampioenschap niet voldoende is om scherp te blijven en jezelf te blijven ontwikkelen. Als je racen vergelijkt met andere sporten, racen we eigenlijk te weinig en zitten we te weinig in de auto. Bij andere sporten beoefen je dat praktisch iedere dag. En wij doen maar iets van vijftien weekenden per jaar. Dus ik denk dat het bevorderend is voor mijn ontwikkeling. En zowel in het WEC als in de Formule E leer ik verschillende dingen."
Lange en korte termijn
Waar De Vries blij is dat hij in zowel in het WEC als in de Formule E kan deelnemen, brengt het wel gemengde gevoelens met zich mee. Vooral het enorme verschil in performance is af en toe schakelen voor De Vries: "Er is ook wel overlap bij beide kampioenschappen. Maar het zijn wel twee verschillende projecten. Met Toyota vechten we mee om het kampioenschap, terwijl bij Mahindra zijn we meer bezig met een opbouwende fase en is er meer een langetermijnvisie."
Hoe ziet die toekomst met Mahindra er dan precies uit? De Formule E-kampioen van 2021 staat voorlopig vrij troostenloos onderaan in het kampioenschap met nog altijd 0 punten. Toch krijgt de Vries daar geen stress van. Hij kijkt vooral al naar volgend jaar, wanneer de Formule E enorm op de schop gaat: "Volgend jaar zal er natuurlijk een nieuwe aandrijving komen. Dit jaar was er geen verandering in de hardware. Dus alle progressie die je dit jaar ziet, is voornamelijk gefocust op het optimaliseren van wat we hadden."
"Dat laat toch zien dat je met dezelfde middelen een verschil kunt maken. En volgend jaar wordt een nieuwe gen 3.5 geïntroduceerd," zo verwijst De Vries naar de nieuwe auto's van komend jaar in de Formule E. "Er gaan best kleine dingen veranderen, die grote gevolgen kunnen gaan hebben. We krijgen andere banden, tijdens de attack mode mogen we de frontmotor gebruiken in acceleratie en we hebben natuurlijk een nieuwe powertrain. Ik denk dat er een hoop werk is om dat zo snel mogelijk onder de knie te krijgen, maar we gaan er vanuit dat we, qua hardware, er dan beter bij zitten."
Het volledige interview met Nyck de Vries is dinsdag te zien op het YouTube-kanaal van RacingNews365.
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!
Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!