Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Exclusief: Glock over Mercedes-problematiek: "Dat is de grootste uitdaging"

Mercedes krijgt de weg terug naar de Formule 1-top maar niet gevonden. Telkens als de Zilverpijlen een stap in de goede richting lijken te zetten, worden Toto Wolff en zijn team genadeloos teleurgesteld. Hoe komt dat toch? Voormalig F1-coureur en analist Timo Glock geeft uitleg in een exclusief interview.

Mercedes-Brazil-RacingNews365
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Onlangs sprak RacingNews365 met voormalig F1-coureur Timo Glock. In een exclusief interview met de Duitser behandelden we diverse actualiteiten die zich afspelen in de wereld der Formule 1, waaronder het extreem wispelturige seizoen van Mercedes. Glock lijkt een idee te hebben waar het probleem zit bij het team uit Brackley.

"Ze begrijpen niet waarom ze soms snel, en soms langzaam zijn", trapt hij af. "Dat is een heel vervelend scenario. Afgelopen weekend was echt dramatisch voor hen. Ook in Mexico - op de vrijdag - hadden ze er moeite mee om de juiste richting te bepalen. Maar ineens viel alles op zijn plaats en kwam de auto in de sweet spot. Lewis was daar super snel in de race. Vervolgens komen ze in Brazilië, slechts één week later, en werkt niets meer. Dat is het slechtste scenario dat je kunt hebben als team. Dat je niet weet waarom juist snel of langzaam bent."

De 91-voudig Grand Prix-deelnemer vervolgt zijn verhaal: "Ze moeten onderzoeken waarom het in de simulator en de windtunnel allemaal wel lukt, maar op het echte circuit niet." Glock staat ervan te kijken dat de Duitse renstal hun hindernissen niet te boven komt. "Vroeger was het anders. Als Mercedes een nieuw onderdeel op de auto zette, werkte het direct. Het is heel duidelijk: sinds het nieuwe concept auto's heeft Mercedes een probleem met de correlatie tussen wat er in de simulator en in de werkelijkheid gebeurt."

Tekst gaat verder onder video.

Samenhang van omstandigheden

Sinds de intrede van het budgetplafond in de Formule 1 zijn teams veel selectiever in het ontwerpen, testen en implementeren van upgrades. De missie is helder: met zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk efficiëntie realiseren. Maakt het budgetplafond het extra lastig voor Mercedes om hun zaakjes op orde te krijgen? Glock geeft zijn mening.

"Dat zou kunnen, ja. Maar in het verleden werkte het ook. Ook al breng je kleine updates of ben je beperkt qua tijd in de simulator en/of windtunnel, denk ik dat je de meeste snelheid vindt gedurende de winterperiode. Vervolgens zou het moeten werken in de realiteit en dat gebeurt dus niet. Het huidige concept F1-auto's maakt het gewoon lastig om de juiste richting te bepalen."

De afgelopen periode waren er veel functiewisselingen binnen de de technische Mercedes-directie. Onlangs verliet technisch kopstuk Mike Elliot het Duitse team. Als Glock gevraagd wordt wat dat voor invloed heeft op de (nabije) toekomst van de Zilverpijlen, antwoordt hij: "Mercedes was jarenlang enorm sterk, op dezelfde manier hoe Red Bull momenteel is. Het allermoeilijkste voor een team is om de groep bij elkaar te houden. Mercedes kreeg dat lange tijd voor elkaar. Recent zijn er veel veranderingen geweest wat zeker van invloed is op het team en haar prestaties. Maar uiteindelijk heeft iedereen daar last van. Ook bij Red Bull gaan er mensen weg, wat een groot effect kan hebben op het team. Wel denk ik dat het hergroeperen en het team in de juiste richting krijgen voor Mercedes absoluut de grootste uitdaging is."

Hamilton vs Russell

Niet alleen aan de pitmuur, maar ook op het asfalt wil het dit seizoen nog weleens onrustig zijn bij Mercedes. Teamgenoten Lewis Hamilton en George Russell zaten elkaar gedurende verscheidene raceweekenden in de weg, waaronder in Brazilië. In Qatar, enkele races geleden, toucheerden de twee kemphanen zelfs. Daarnaast lijkt Hamilton op dit moment de overhand te hebben op zijn teammaat qua ruwe snelheid. Glock legt uit hoe dat komt.

"Ik denk dat George meer moeite heeft met de auto sinds de komst van de nieuwe updates die het team bracht in Austin. Daarnaast heeft George gewoon veel pech dit seizoen. Alles dat vorig seizoen goed uitpakte voor hem, lijkt dit seizoen fout te gaan. Hij zit soms in de verkeerde positie om het verkeerde moment."

Glock denkt dat het feit dat Hamilton al ruim zestien F1-seizoenen achter zijn naam heeft staan hem momenteel in het voordeel brengt. "Het lijkt erop dat George het lastig vindt om de juiste set-up te vinden voor de auto. Lewis heeft veel kennis en is erg ervaren, waardoor het voor hem misschien wat makkelijker is om de auto goed af te stellen."

Of Hamilton in het hoofd kruipt van zijn tegenstander? Dat niet, denkt de Duister. "Ik denk niet dat George mentaal worstelt. Hij is nog steeds erg snel en laat dat keer op keer zien. Het is slechts een kwestie van tijd voor hem om de auto in de juiste richting te krijgen", besluit Glock.

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Newey 'Nieuwe kandidaat aast op handtekening Newey'