Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Uitslag Race
tur Turkije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Kimi Raikkonen

Exclusief interview met Raikkonen: "Wat dat betreft was ik niet klaar voor Formule 1"

Formule 1-routinier Kimi Raikkonen kwam in 2001 de sportbinnen als een groot talent. 343 races later spreekt RacingNews365 met hem en vertelt hij over zijn jonge dagen en zijn eerste kennismaking met de Formule 1.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Sauber

Hij was 20 jaar oud en had pas 23 races verreden in de single seaters toen Kimi Raikkonen 21 jaar geleden voor het eerst in een Formule 1-wagen stapte. Op het bochtige circuit Mugello, waar de Formule 1 vorig jaar voor het eerst een Grand Prix-weekend afwerkte, mocht de Fin na aandringen van zijn managers bij Peter Sauber (oprichter en destijds eigenaar van het huidige Alfa Romeo) laten zien uit welk racehout hij gesneden was.

RacingNews365 sprak met Kimi Raikkonen over die eerste jaren in zijn carrière. Het jonge ventje uit Espoo, een Finse stad dichtbij Helsinki, werd voor de leeuwen gegooid, zo herinnert hij zich nog. Hij had destijds geen flauw idee of hij voorbereid was voor die eerste driedaagse Formule 1-test, maar hij greep de kans met beide handen aan.

"Ik wist niet eens wat 'klaar zijn' voor een Formule 1-test inhield", lacht hij als we vragen of hij er op dat moment klaar voor was. "Als je de kans krijgt, dan pak je die. In de Formule 1 krijg je namelijk niet veel kansen", zo blikt hij terug op zijn eerste stapjes in de Formule 1-wereld. "Vervolgens probeer je natuurlijk van zo'n kans te profiteren, want je weet nooit wat er gaat gebeuren."

Het was in ieder geval geen makkie, zo herinnert de Fin zich. "Er was nog geen stuurbekrachtiging en mijn nek kon de krachten niet aan. Vergeleken met de Formule Renault waarin ik toen uitkwam was het remmen en de bochtensnelheid compleet anders dan ik gewend was."

"Wat dat betreft was ik nog niet klaar voor de Formule 1. Maar dat ging ik hen natuurlijk niet vertellen, dat ik me nog niet sterk genoeg voelde", grinnikt de Fin. "Ik had gelukkig drie dagen voor de test. Alles ging eigenlijk te snel voor me, vooral tijdens die eerste dag. Het was grappig, want nadat ik een nachtje had geslapen ging het allemaal veel beter en zag het er normaler uit."

"Het team wist dat het lastig zou worden voor mij om veel ronden achter elkaar te rijden. Ik deed er misschien een stuk of drie voordat ik weer naar binnen kwam. Het was misschien ook niet de makkelijkste plek voor je eerste meters, Mugello, maar mij hoor je niet klagen hoor! Soms was het echter niet makkelijk zonder stuurbekrachtiging."

Interview gaat verder onder de afbeelding

In aanloop naar zijn eerste Formule 1-test had Kimi Raikkonen een verpletterende indruk gemaakt in de Formule Renault UK. Hij won race na race en verpulverde de concurrentie. In de jaren daarvoor was hij een begenadigd karter. Hij woonde een tijdje in Nederland, bij waar hij voor het kartteam van Peter de Bruijn reed. Ook daar won hij race na race voordat hij de overstap maakte naar de single seaters.

Na 23 races, waarvan hij er 13 wist te winnen, mocht hij het dus al proberen in Formule 1-materiaal. Wat dacht Kimi toen, vragen we hem. "Ik heb geen idee meer hoe ik me daar bij voelde", antwoordt hij stoïcijns. "Maar ik maakte me er niet echt druk om. Ik had drie dagen en moest gewoon elke dag sneller worden. Geen idee hoe ik me voelde toen ik voor het eerst de baan op ging in een Formule 1-bolide, maar ik was ongetwijfeld blij."

Raikkonen verraste alles en iedereen bij het Sauber-team. Vergelijkingen met een jonge Ayrton Senna die iedereen omver blies tijdens zijn eerste test werden binnen het team al snel gemaakt. Hij oversteeg ieders verwachtingen en na een paar testdagen extra kon hij een contract tekenen bij de Zwitserse renstal. Was hij daar dan wel blij mee?

"Toen ik mijn contract tekende, was ik waarschijnlijk nog blijer. Ik weet nog waar we waren toen ik de krabbel zette! Het was in een restaurant van een hotel naast een meer. Toen was er volgens mij nog gedoe over een superlicentie. Daar heb ik me vast wel zorgen over gemaakt destijds en ik wist uiteindelijk niet eens hoe lang de mijne geldig was. Eén race, twee races? Ik heb er niet eens naar gevraagd”, lacht hij. "Ik was in ieder geval blij dat ik op weg was naar Australië voor mijn eerste Formule 1-race. Dat was alles waar ik om gaf."

De FIA was namelijk niet blij met Raikkonen, omdat hij in hun ogen veel te weinig ervaring - 23 races in de Formule Renault - had om al de overstap te maken naar de Formule 1. FIA-baas Max Mosley vond het simpelweg verkeerd dat de 20-jarige coureur een superlicentie zou krijgen. Nadat Raikkonens teambaas voor hem op de bres was gesprongen, kreeg hij uiteindelijk toch toestemming om in 2001 voor Sauber het circuit op te gaan.

Interview gaat verder onder de afbeelding

In zijn eerste Formule 1-race scoorde Raikkonen met een zesde plaats meteen punten en zo wist hij de monden van alle critici te snoeren (zie foto hierboven). De rest is geschiedenis. Twintig jaar later is hij nog steeds Formule 1-coureur, heeft hij een wereldtitel, 21 overwinningen en de meeste Grands Prix van iedereen achter zijn naam staan.

En van zijn eerste Formule 1-salaris? Daar liet hij een toilet van bouwen bij zijn ouders thuis. Breed hadden ze het vroeger namelijk niet, zo legt hij uit. "Op het moment dat ik mijn eerste Formule 1-loon kreeg – natuurlijk had ik in de lagere klassen ook al wat geld verdiend – heb ik meteen wat land gekocht bij het huis van mijn ouders. In mijn jeugd hebben we nooit een binnentoilet gehad, dus daar hebben we toen meteen voor gezorgd."

Zonder het harde werk van zijn ouders, die zichzelf helemaal uit de naad werkten om voor hem en zijn racende broer te kunnen zorgen en hun racedromen waar te kunnen maken, had Kimi het niet gered. Dat weet hij maar al te goed. "Zonder mijn ouders had ik hier nooit gezeten, had ik nooit gekart of wat dan ook."

"Ze hadden bijna nooit geld, ze hebben veel moeten lenen voor het huis, maar ze hebben heel hard gewerkt. Al het geld dat er was, werd uitgegeven aan het racen van mij en mijn broers. Op die manier konden we in de weekenden ook door Finland konden reizen om te racen en later natuurlijk door Europa. Dat hielp enorm mee."

"Later waren er wat behulpzame partijen en kwam er een punt dat het geen geld meer kostte en ik met karten een zakcentje verdiende, bijvoorbeeld bij Peter de Bruijn”, zo doelt hij op zijn periode in Nederland in Vlaardingen, waar hij in Vlaardingen onder de vleugels van het kartteam van De Bruijn schitterde. "Maar zonder mijn manager had ik überhaupt nooit de kans gehad om de overstap te maken van de karts naar de single seaters. Dat is zeker", aldus The Iceman.

Red Bull en Verstappen hebben een serieus probleem

De GP van Hongarije verliep niet naar wens voor Max Verstappen en Red Bull na een strike van Valtteri Bottas. Bovendien heeft het team na twee races op rij met crashes een serieus probleem. Alles over de GP van Hongarije wordt besproken in de nieuwste RN365-podcast. Beluister 'm hieronder!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Hongarije 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Hongarije, direct vanaf de Hungaroring.

3 reacties

    x