Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ayrton Senna

F1-wereld verdeeld na moeder aller opzettelijke crashes

De Grand Prix van Japan 1990, verreden op 21 oktober op het circuit van Suzuka, is uitgegroeid tot een van de meest controversiële races in de geschiedenis van de Formule 1. Wat begon als een strijd om de wereldtitel tussen twee van de grootste coureurs aller tijden — Ayrton Senna en Alain Prost — eindigde in een botsing die de sport voorgoed zou veranderen.

Senna Prost Japan 1990
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © Photo4

Na het dramatische seizoen van 1989, waarin Ayrton Senna en Alain Prost elkaar in Japan raakten en Prost uiteindelijk de titel won, bereikte de spanning ook dit jaar een kookpunt. Senna, rijdend voor McLaren, had een voorsprong in het kampioenschap, en wist dat een overwinning in Suzuka hem de titel direct zou bezorgen. 

Om dezelfde reden was een uitvalbeurt voor Prost eveneens genoeg om de titel veilig te stellen. Prost, inmiddels overgestapt naar Ferrari, had slechts één doel: de titelstrijd openhouden tot de laatste race.

Het zaadje van het beroemde incident werd op zaterdag al geplant. Senna pakte de poleposition, maar was woedend toen de FIA besloot dat de 'schone' kant van de baan – de rechterzijde – voor Prost gereserveerd bleef bij de start. 

Senna’s protest werd genegeerd. Wat volgde was pure frustratie. De Braziliaan zag het als een bewuste poging van FIA-president Jean-Marie Balestre, net als Prost een Fransman, om hem te benadelen.

Senna geeft opzet toe

Toen op zondag de lichten uitgingen, had Prost de betere start en dook als eerste de eerste bocht in. Senna, vanaf zijn vuile startpositie, schoot erachteraan – maar in plaats van in te houden, hield hij zijn McLaren vol op het gas. In een fractie van een seconde ramde hij de Ferrari van Prost in de flank. Beide auto’s schoten van de baan, en in de chaos die volgde besefte Senna wat hij had gedaan: hij had de wereldtitel binnen, want beide rivalen lagen uit de race.

De reacties waren fel verdeeld. In Brazilië werd Senna als held onthaald – een man die eindelijk terugvocht tegen wat velen zagen als een oneerlijk systeem. In Europa en met name in Frankrijk klonk verontwaardiging: dit was geen racen, maar opzettelijke wraak.

Senna zelf gaf een jaar later toe dat de actie bewust was. Het was zijn manier om 'recht te zetten wat in 1989 was misgegaan'. Daarmee werd Suzuka 1990 meer dan een race: het werd een symbool van de dunne scheidslijn tussen genialiteit en genadeloosheid, tussen heldendom en verraad – een moment dat de Formule 1 nooit meer zou vergeten.

Praat mee!

x
Interview Coronel weet niet wat hij meemaakt met Verstappen: "Slaat helemaal nergens op"