Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari maakt 'enorme sprongen' in de windtunnel met nieuwe bolide

Het F1-team van Scuderia Ferrari kent een redelijk goede start van het seizoen. Qua snelheid komt het echter nog veel tekort om te strijden voor de zeges, waardoor de focus vroeg in het seizoen verlegd zal worden op 2022.

Teambaas Mattia Binotto weet dat Ferrari, net als de concurrentie, een bijzonder jaar tegemoet gaat. De nieuwe F1-regels voor 2022 schrijven namelijk compleet andere auto's voor en door de budget cap kunnen de teams niet langer oneindig veel geld rondpompen in de teams. Tel daarbij ook de ingevoerde restricties op qua aantal windtunnel uren op en Ferrari moet een keuze maken. Binotto legt in gesprek met Auto Motor und Sport uit dat het geen gemakkelijke afweging is: "Hoeveel tijd offer je van het ene programma op voor het andere? De auto's in 2022 zijn nieuw en zo volledig anders, dat we met iedere run in de windtunnel enorme sprongen maken. Er is dus veel ruimte voor ontwikkeling, maar relatief weinig tijd." "Daarom moet de auto voor 2022 voorrang hebben. De meeste mensen binnen Ferrari werken al aan deze auto, maar dat betekent niet dat er geen upgrades meer komen voor de huidige auto. Er is echter geen vaststaand ontwikkelingsplan. Als we iets bedenken, dan doen we het", zo benadrukt Binotto, die vervolgens uitlegt hoe groot de impact van het budgetplafond werkelijk is. "Het is de grootste uitdaging van de laatste jaren. Het is een compleet nieuwe discipline om het met 145 miljoen dollar te moeten doen. Het is een complete cultuurverandering. Een groot team als Ferrari, met zoveel middelen, moet prioriteren, efficiënt zijn op elk vlak en dingen opsporen die geschrapt kunnen worden. Hoe alles gerapporteerd moet worden aan de FIA zorgt bovendien voor veel bureaucratische rompslomp. Daar ontwikkelen we nu software en tools voor, om ons daar mee te helpen. Het is een hele andere wereld", aldus de Italiaan.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"