Hoewel Ferrari-coureur Charles Leclerc de snelste was in de kwalificatie van de Grand Prix van Azerbeidzjan, moest hij de Red Bulls van zowel Max Verstappen en Sergio Perez voor zich dulden tijdens de race. Al vrij snel raasden beide coureurs van de Oostenrijkse renstal aan de Monegask voorbij, net alsof ze in een andere klasse reden. De RB19 was met DRS namelijk ruim 30km/u sneller op het rechte stuk. Ferrari-teambaas Fred Vasseur ziet dat als een van de grote krachten van hun grootste concurrent in de strijd om de titel, zo liet hij optekenen ten overstaan van de media, waaronder RacingNews365 . "Een van de sterke punten van Red Bull is het effect dat de DRS teweegbrengt. Dat is niet alleen het geval vergeleken met Ferrari, maar ook vergeleken met de rest van het veld. Dus we moeten allemaal ontdekken wat ze doen. We zijn ermee bezig", vertelt Vasseur. Niet alleen dit seizoen was het effect van DRS op de Red Bull al immens groot, maar ook vorig jaar raasden zij meerdere malen eenvoudig voorbij, zo legt de teambaas van Ferrari uit. "We hebben het gat al deels verkleind vergeleken met vorig jaar, want toen was dat ook al het geval. Maar er is nog steeds heel veel ruimte voor verbetering. Bakoe is daarbij ook nog eens de ergste plek om te verdedigen tegen een auto waarbij het effect van de DRS zo groot is. Het zal minder relevant zijn bij andere Grands Prix, maar afgelopen weekend was het een bittere pil om te slikken." Bekijk hieronder het moment dat Verstappen aan Leclerc voorbij raast. Het artikel gaat daaronder verder .
Waarom zoveel beter in de kwalificatie?
Ferrari pakte dus wel de pole, maar in de race was men kansloos. Hoe kan dat toch, behalve dat Red Bull een duidelijk beter DRS-effect heeft? Het antwoord is te vinden bij het bandenmanagement van de Italianen. Maar wat is daar het onderliggende probleem, zo wordt Vasseur gevraagd? Is het mechanisch, of aerodynamisch. "Dat weet ik niet helemaal zeker", is zijn korte antwoord. "Over een enkele ronde was de pace het hele weekend goed, met dank aan Charles, maar als je kijkt naar de laatste stint van de Grand Prix, dan weet ik niet zeker of Red Bull van plan was om (na de safety car, red.) maar een stint te doen." "Wij manageden onze banden heel erg veel aan het begin van de stint, waardoor we aan het einde van de race een klein bandenvoordeel hadden. Maar over het algemeen was Red Bull sneller dan wij, laten we onszelf niet voor de gek houden", zo reageert hij indirect op de volgens Helmut Marko alarmerende pace van Ferrari en Aston Martin in de slotfase. "Of het een mechanisch of aerodynamisch probleem was, dat is een ander verhaal", vervolgt Vasseur. "Dit weekend hadden we het er lastig mee om constant te zijn in de bochten, de ronden en tijdens de race. Toch waren we consistenter dit weekend dan voorheen, dus we gaan de goede kant op", aldus de Fransman.
Meest gelezen