Mick de Haas is sponsorconsultant in de internationale sport en verdiende zijn sporen met name in de racerij en de Formule 1. Als architect van onder meer het sponsorprogramma van Canon bij Williams F1 van 1985 tot 1993 en het hoofdsponsorschap van ING bij Renault F1 in 2006, weet hij als geen ander hoe het ‘F1-wereldje’ werkt. De Haas heeft uitgesproken ideeën over de stappen die de F1 moet nemen om niet binnen enkele jaren ten dode te zijn opgeschreven, zoals hij zelf ietwat ongenuanceerd stelt. Veel vertrouwen in Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de F1, heeft hij daarbij niet. Volgens hem is een aantal radicale wijzigingen nodig om de F1 de glans van weleer terug te geven. Niet te veel kostenbesparingen, ophouden met al die veiligheidsnormen en je niet laten ‘gijzelen’ door Ferrari. Want Ferrari is niet heilig in de F1. Ferrari dreigt nog steeds met een vertrek uit de F1 als de financiële toekomstplannen van Liberty, waaronder een budgetlimiet, blijven staan. “Ik zou tegen Ferrari zeggen; ga maar!” , aldus De Haas in gesprek met Racingnews365 . “Misschien wordt de F1 alleen maar beter van een vertrek van Ferrari. Dat kan ook hè.” De Haas ziet een vertrek van Ferrari vooral als verfrissend omdat de Italianen in zijn optiek al sinds jaar en dag een voorkeurspositie hebben in de F1. Of zoals hij het zelf zegt: “Ferrari heeft heel regelmatig kunnen sjoemelen met de regels. In het tijdperk-Ecclestone fluisterde Bernie wedstrijdleider Charlie Whiting (F1 Race Director) in dat hij af en toe een oogje moest dichtknijpen.”
Zo roepen de ontwikkelingen in 2016/2017 bij Ferrari grote vraagtekens op bij De Haas. in 2016 kende Ferrari een moeizaam seizoen in de F1. Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen eindigden respectievelijk als vierde en zesde in de eindstand van het WK. In de eerste wedstrijd van het seizoen erop reed Vettel echter met overtuiging naar de overwinning. Bovendien werd Vettel in de vijf volgende races twee maal eerste en drie maal tweede. De Haas: “Noem mij cynisch, maar ik loop lang genoeg mee om te weten dat zo’n snelle ontwikkeling in de F1 niet kan. En in de tweede helft van het jaar waren de prestaties ook ineens weer minder.” Mick de Haas verbond in de afgelopen veertig jaar sponsors aan de grootste sportevenementen ter wereld en was als sponsorconsultant werkzaam in vrijwel elke internationale autosportklasse. In de komende editie van SportNEXT Magazine laat hij in een interview zijn licht uitgebreider schijnen op de toekomst van de Formule 1 en de keuzes en kansen Van Max Verstappen.
Meest gelezen