Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari probeerde slimme truc uit te halen om straf te 'ontwijken'

Carlos Sainz kreeg een ware zenuwinzinking toen hij voorafgaand aan de laatste paraderonde in Australië een straf had gekregen. Ferrari deed, tevergeefs, nog een verwoede poging om op de baan de vijf seconden straf zo min mogelijk impact te laten hebben.

Sainz Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Terwijl Max Verstappen vooraan het veld fluitend alle chaos wist te ontwijken, gebeurde er achter hem van alles. Bij de laatste herstart, volgend op een rode vlag na een crash van Kevin Magnussen, ging het he-le-maal mis. Carlos Sainz tikte Fernando Alonso in de rondte, Pierre Gasly en Esteban Ocon crashten hard en Logan Sargeant schakelde Nyck de Vries uit.

Er werd na al die incidenten één straf uitgedeeld: Sainz kreeg een vijf seconden straf. De Spanjaard reageerde verbouwereerd toen hij kort voor de laatste ronde van de race te horen kreeg dat hij bestraft was. De vijf seconden straf betekende namelijk dat hij ver terug zou gaan vallen. De coureurs zouden immers na een veredelde paradetocht achter de safety car over de finish gaan rijden.

Tien autolengtes

Sainz, op dat moment rijdend op P4, kreeg van zijn Ferrari-team nog een tip om mogelijk toch nog in de punten te finishen. Achter de safety car mag een coureur namelijk maximaal tien racelengtes afstand van zijn voorganger houden.

De Spanjaard kreeg van zijn team de opdracht om die maximale lengte vast te houden, om vervolgens op het laatste moment het gaspedaal vol in te drukken, om zo het gat naar de coureur voor hem razendsnel te dichten. De hoop van de Italiaanse formatie was dat Sainz door de laatste honderden meters vol gas te gaan nog een gat zou kunnen creëren naar de coureurs achter hem.

"Je mag tien autolengtes tussen jezelf en Alonso laten. Laat een gat van tien lengtes vallen en dan kan je daarna pushen. Tien lengtes, en pushen, waardoor je op het laatste moment het gat dicht", zo klonk de engineer van Sainz over de radio.

Achter de safety car mag niemand inhalen, dus slechts één onoplettende concurrent was goed genoeg geweest voor een gat, waardoor Sainz van P4 misschien niet helemaal weg zou vallen tot buiten de punten. F1-coureurs zitten echter niet onoplettend achter het stuur, zo ondervond ook de Spanjaard, die alsnog terugzakte naar P12.

Bijna lukte het hem, want als Yuki Tsunoda een halve seconde langzamer was geweest, dan had Carlos toch nog een puntje gescoord. Nico Hulkenberg hielp Sainz onbewust, want de Duitser kreeg in die ronde achter de safety car motorproblemen en liet daardoor een gaatje vallen. Achter hem was iedereen echter scherp: nul punten voor Sainz. Tenzij het protest van Ferrari wordt gehonoreerd.

Uitslag Race - Australië

# Coureur Team Tijd Band
Resultaten worden geladen...

Ook interessant:

Verstappen reed met de handrem erop tijdens GP Australië

De GP van Australië was chaotisch, maar uiteindelijk won Max Verstappen wel. Met de handrem erop? Tim Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken in de onderstaande podcast alle gebeurtenissen tijdens het GP-weekend in Melbourne.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"