Vier dagen na de GP van Australië is Ferrari alsnog in protest gegaan tegen de straf van Carlos Sainz. De Spanjaard tikte bij de laatste herstart namelijk Fernando Alonso om en kreeg daarvoor vijf seconden straf. Omdat de race achter de safety car werd uitgereden, hadden die vijf seconden een grote impact. Alle coureurs reden dicht op elkaar over de finish, waardoor de Ferrari-coureur vanwege zijn straf terugzakte van P4 naar P12. Sainz noemde de straf 'de grootste schande voor de sport in jaren'. Donderdagavond vertelt teambaas Fred Vasseur in een call met selecte media, waaronder RacingNews365 , dat Ferrari op donderdag een zogeheten Right of Review heeft aangevraagd bij de FIA. Het betekent dat de stewards, mits Ferrari met nieuw bewijs komt, de zaak heropenen en er een nieuwe zitting zal komen. "Op zondag was Carlos er kapot van", vertelt Vasseur. "Ik snap dat er direct na de race veel emoties zijn, dus ik snap dat een eerste reactie misschien wat extreem kan zijn. Hij zat er op zondag echt mee. We hebben deze donderdag dan ook een Right of Review aangevraagd bij de FIA."
Open discussie
Waar Ferrari na afloop van de race in Melbourne vooral mee zit, is de manier waarop de stewards de verschillende incidenten op de baan behandelden, maar ook het feit dat er niet even werd gewacht tot na de race om het verhaal van hoofdrolspelers Alonso en Sainz te horen. "We hebben de aanvraag ingediend en dan is het proces als volgt: ze gaan kijken of ze de zaak kunnen heropenen", legt de Franse teambaas uit. "Als dat het geval is, dan zal er een nieuwe hoorzitting komen, waarbij dezelfde stewards aanwezig zullen zijn als in Australië het geval was." "We willen op zijn minst een open discussie, die de sport ten goede moet komen. We moeten voorkomen dat we in de toekomst dit soort discussies blijven houden, waarbij we drie verschillende incidenten hebben in dezelfde bocht, en er allemaal verschillend over wordt geoordeeld." "De grootste frustratie bij Carlos, zoals je hebt kunnen horen, was dat zijn kant van het verhaal niet gehoord kon worden. Het was een speciaal geval, dus in dit geval was het logisch geweest om hem aan te horen, want de race was klaar en het podium werd er niet door beïnvloed."
Twee kanten van het verhaal
Als Vasseur wordt gevraagd naar de twee andere incidenten bij die veelbesproken herstart - de tik van Sargeant aan De Vries en de twee crashende Alpine-coureurs - en of deze zaken anders zijn aangepakt, wil de Ferrari-teambaas nog niet te veel met zijn vingertje wijzen. Hij benadrukt dat het geen gemakkelijke taak is voor de FIA, maar ziet toch wel wat tegenstrijdigheden. "Ik wil niet de schuld in iemands schoenen schuiven. Al dertig jaar zit ik in de sport, en als er een incident is heb je altijd twee kanten van het verhaal. Het hangt af van de coureurs, met altijd andere feedback en een ander oordeel per coureur. Dus het is lastig om tijdens de race een beslissing te nemen." "Dat zien we normaal gezien echter wel graag, dat er tijdens de race al een knoop wordt doorgehakt. Dit incident was echter een bijzonder geval, aangezien we drie rode vlaggen, twee herstarts en nog een laatste ronde achter de safety car hadden gehad. Daar komt onze frustratie uit voort, want wij hebben het gevoel dat de Ocon-Gasly-situatie wat anders is behandeld." Bekijk hieronder nog eens wat er allemaal gebeurde bij die chaotische herstart
Meest gelezen