Charles Leclerc leidde de Formule 1 Grand Prix van Italië vanaf poleposition tot aan zijn eerste pitstop. Al die tijd zag hij Max Verstappen dichterbij komen in zijn spiegels. Ferrari zette in op een éénstopper, maar gooide in allerijl het roer om toen de stilgevallen Sebastian Vettel een virtual safety car noodzakelijk maakte. "Op papier was een tweestopper tien seconden langzamer dan een éénstopper", zo vertelt Ferrari in de video-debrief van het team. "Met een pitstop onder een virtual safety verlies je negen seconden minder dan tijdens een reguliere pitstop. We hadden dus de kans om out of sync te gaan met een tweestopper of om vast te houden aan de oorspronkelijke éénstopper." "Met dat in ons achterhoofd riepen we Charles naar binnen voor medium banden. We begrepen na de virtual safety car dat Leclerc zo'n vier tot vijf seconden achter Verstappen zou finishen. We hielden echter vast aan ons nieuwe plan en zette in op de perfecte tweestopper, hopende dat richting het einde van de race er misschien nog een virtual safety car zou komen." Die neutralisatie kwam er uiteindelijk, maar deed Ferrari juist de das om, omdat de race achter de safety car zou finishen omdat de safety car de verkeerde auto als leider had opgepikt en het veel te lang duurde voordat men de auto's in de juiste volgorde wist te plaatsen. Zodoende had Ferrari gegokt en verloren.
Meest gelezen