Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA bevestigt onderzoek naar terugkeer V10-motoren

Recent werd gemeld dat de FIA overweegt om V10-motoren te herintroduceren in de Formule 1. Nikolas Tombazis, de technische man van de mondiale autosportbond, bevestigt dat het idee wordt onderzocht.

FIA logo 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor de Grand Prix van China verschenen er verhalen dat de FIA overweegt om de V10-motoren te herintroduceren in de Formule 1. Vanaf volgend jaar rijden de teams al met nieuwe motoren, maar die cyclus zou korter moeten worden, ook door de hoge kosten. In 2028 of 2029 zou dan de weg vrijgemaakt moeten worden om met V10-motoren en duurzame brandstoffen te rijden. Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, bevestigt dat het idee wordt onderzocht.

"Het is een complex onderwerp, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen", stelt Tombazis tegenover onder meer RacingNews365. "Ik deel allereerst niet de spookverhalen over het 2026-reglement. Er zullen zeker uitdagingen zijn met de teams en motorfabrikanten, maar ik denk dat coureurs goed met elkaar kunnen vechten. De vooruitgang met duurzame brandstoffen heeft er echter wel toe geleid dat de motoren simpeler kunnen worden. Bovendien gaat de elektrificatie niet zo snel als dat we eerst hadden gedacht."

Tombazis wijst op de hoge prijs. "Als je kijkt naar de wereldeconomie, dan moeten we de kosten misschien terugbrengen. De motoren zijn veel te duur, dat is gewoon een feit. Daarom maakte de president opmerkingen over een V10-motor rond 2028. Dat evalueren we nu voor 2029 of wanneer dan ook. Als we die kant opgaan, dan moeten we zien wat er in de tussenliggende periode gebeurt."

Tot een concreet plan kwam het nog niet. "Er ligt nu nog geen concreet voorstel op tafel, maar we kijken naar de verschillende visies. Eerst moet je de vraag stellen of we naar een andere motor willen over drie of vier jaar, ook voor de lange termijn van de sport. Als het antwoord ja is, volgt vraag nummer 2 over wat we in de tussenliggende periode willen doen. Maar dat is echt pas vraag 2. Op dat vlak lopen bepaalde mensen met hun meningen een beetje op de zaken vooruit. Dit voorstel gaat in essentie namelijk niet over 2026, het gaat erom wat we op lange termijn met de sport willen. Wat betreft 2026 staat de Formule 1 er goed voor, ongeacht of we doorgaan met het huidige reglement of dat we overstappen op de goedgekeurde, nieuwe reglementen."

Maar is de FIA niet bang dat ze motorleveranciers gaan kwijtraken? Bijvoorbeeld Honda en Audi bouwen juist een motor wegens het elektrische component. "We zijn erg trots dat we Audi in de sport hebben gekregen. We respecteren dat en we willen niet dat ze hun besluit terugdraaien. We zijn ook trots dat Honda op hun afweging is teruggekomen, aangezien ze in eerste instantie wilden vertrekken. Dus alles wat we doen, zal een complexe balans zijn. Er is geen goed antwoord op al die verschillende aspecten: de sport beschermen, de kosten inperken, de motorfabrikanten beschermen en naar hun investeringen kijken. Er is geen perfect plan, maar we proberen een sweet spot te vinden. Alle veranderingen die eventueel worden doorgevoerd moeten brede consensus hebben. We kunnen niet zomaar van bovenaf dingen veranderen."

Ook interessant:

Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

x
Red Bull 'Verstappen oneens met aanstaande coureurswissel bij Red Bull'