De Formule 1 staan voor een heel nieuw tijdperk in 2026, want er wacht misschien wel de grootste wijziging aan het reglement in de geschiedenis van de koningsklasse van de autosport. Zowel aan de kant van de motor als het chassis gaat er heel veel veranderen. En dat zorgt er ook voor dat teams de nodige mazen in de wet zullen ontdekken.
Motorsport Magazin meldde eerder al dat Ferrari, Honda en Audi totaal niet blij zijn met een vermeende truc van Mercedes en mogelijk ook Red Bull Powertrains. Dat zou gaan om de compressieverhouding van de motor, die in 2026 16:1 mag bedragen tegen 18:1 in 2025. Maar de Zilverpijlen zouden een manier hebben gevonden om de compressieverhouding toch naar 18:1 te krijgen, zonder daarbij de technische reglementen te overtreden. Dat zou in de praktijk 15 pk en drie tienden extra winst kunnen opleveren in Melbourne.
Nu is er nog iets anders aan het licht gekomen. Een wijziging aan het technisch reglement laat namelijk zien dat teams ook op andere gebieden proberen om tot het gaatje te gaan, en zo de grijze gebieden verkennen. Het heeft namelijk te maken met de fuel-flow meter, oftewel de brandstofstroommeter. Het is het gevolg van een volledig andere manier waarop de relevante limieten voor 2026 zullen worden opgelegd.
De Formule 1 gaat namelijk over op volledig duurzame brandstoffen. Het vorige plafond, dat een maximale massastroom van 100 kilogram per uur mat, wordt vervangen door een limiet van de stroom van de brandstofenergie van 3000 megajoule per uur. Dat heeft er weer toe geleid dat er een nieuwe manier is om de fuel-flow meters te controleren. Eerst werd er namelijk gebruikgemaakt van twee meters, maar nu wordt er eentje gebruikt, waardoor de data voor zowel de teams als de FIA beschikbaar zijn.
Geen trucjes met de fuel-flow meter
Een paar kleine aanpassingen aan het technische reglement hebben echter duidelijk gemaakt dat het niet zo'n eenvoudige aangelegenheid is als je zou denken. De FIA heeft namelijk maatregelen genomen om hier geen misbruik van te maken. Het probleem lijkt te draaien om teams die mogelijk de temperatuur van de brandstofstroommeter wijzigen. Dit zou voordelen kunnen opleveren, hetzij door de samenstelling van de gemeten brandstof te veranderen, hetzij door de metingen die het apparaat uitvoert te wijzigen.
In oktober werd er nog een extra clausule toegevoegd aan het technische reglement. "Het is verboden om de brandstofstroommeter opzettelijk te verwarmen of te koelen." Die formulering is echter geschrapt en is na een recente vergadering van de FIA World Motor Sport Council is dat vervangen door een nieuwe zin. "Elk apparaat, systeem of procedure dat tot doel heeft de temperatuur van de brandstofstroommeter te wijzigen, is verboden."
Het aangepaste zinnetje sluit mogelijk manieren uit waarop fabrikanten nog steeds de temperatuur van de brandstofstroommeters zouden kunnen manipuleren zonder dat dit 'opzettelijk' is. En het laat zien dat de FIA dit heeft gedaan om trucjes te voorkomen.
Ook interessant:
Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!
Meest gelezen







Praat mee!