In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop. Om onder meer gewicht te besparen worden de banden iets smaller. De in 2022 geïntroduceerde 18-inch banden worden behouden, maar de breedte van de voorbanden is met 25 mm verminderd en die van de achterbanden met 30 mm. Dit levert slechts een minimaal verlies van grip op. De FIA had echter graag gezien dat de banden nog smaller werden, maar durfde dit toch niet aan.
Jan Monchaux, technisch directeur bij de FIA wat betreft de eenzitters legt uit waarom. "We willen niet dat de banden al vroeg in 2026 een bron van zorg zijn. De nieuwe motoren lijken, vooral in de tractiefase, een enorme hoeveelheid vermogen te hebben. We waren gewoon een beetje nerveus om voor veel kleinere banden te gaan. Op een gegeven moment waren er discussies om naar banden van 16 inch te gaan wat zou kunnen leiden tot oververhittingsproblemen. Dat zou dan het enige onderwerp worden waar mensen en teams over praten bij de start van 2026. De banden zijn dus minder smal dan we allemaal hadden gehoopt."
"We wilden echter niet te veel afwijken van wat we al kennen en waar we op dit moment vrij tevreden over zijn. We hebben al genoeg veranderingen in 2026 met de motor, het chassis en ook de aerodynamica-regels, dat we het niet de juiste keuze vonden om nog een eventueel risico te nemen met de banden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!