De Amerikaanse autogigant Ford maakt in 2026 haar rentree in de Formule 1 en gaat samenwerken met Red Bull in het produceren van de Red Bull Powertrains. Elektrische energie zal 50 procent van het motorvermogen uitmaken vanaf dat jaar, waarbij Ford aan boord is gehaald vanwege de expertise op het gebied van accu- en elektromotortechnologie.
Vanaf 2026 gelden er namelijk nieuwe regels in de Formule1. Dit wordt gedaan om de sport aantrekkelijker te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de onderlinge verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren blijven, maar de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor dat verspilde warmte omzet naar elektrische energie. Om het verlies van de MGU-H op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar 350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten blijven.
Ford CEO Jim Farley deelt een positieve update over de voortgang van de toetreding in de Formule 1. "Ik heb veel tijd doorgebracht met het team in Milton Keynes en met Adrian Newey, en ik denk dat we op de goede weg zijn", zegt hij tijdens de Ford Performance Season Launch.
"2026 klinkt nog ver weg, we hebben nog veel werk te doen aan de aandrijflijn, maar ik ben erg blij met de vooruitgang. Ik wilde dat ik je meer kon vertellen, maar ik zou zeggen dat we op schema liggen."
Anderen bekeken ook:
Voordeel wegauto
De nieuwe regel (vanaf 2026) van de Formule 1 om het elektrisch vermogen te verhogen is een volgende stap in het streven naar duurzaamheid en komt op een moment dat er meer elektrische wegauto's dan ooit worden verkocht.
Farley zegt dat F1's uitbreiding naar meer elektrisch vermogen zorgde voor de terugkeer van Ford in de Formule 1, na bijna twee decennia afwezigheid. "We keren terug in de F1 op een manier die we in het verleden niet hebben gedaan. Het blijkt dat de beste aerodynamica ter wereld in de Formule 1 zit, net als de beste telemetrie. In de F1 kun je de beste data verzamelen. En eigenlijk hebben we al die dingen nodig voor elektrische auto's. Dus het is eigenlijk teruggaan naar de jaren 70 als het gaat om technologische overdracht."
Farley gaat verder: "Dit is niet hetzelfde als een eigen team bezitten. We gaan erheen om letterlijk technologie over te dragen. We kunnen ze (Red Bull, red.) accu-technologie bieden, want in 2026 gaan ze naar 50 procent elektrisch vermogen en hebben ze accu's met een hoge ontlading nodig. Dat doen we bijvoorbeeld in de NHRA-raceklasse."
"En aan de andere kant kunnen wij telemetrie, digitale diagnose en aerodynamica krijgen, die we in onze elektrische productieauto's kunnen toepassen om de accu kleiner te maken."
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!