Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Formule 1-bazen trots op resultaat eerste race 2022

De Formule 1-bazen Ross Brawn en Stefano Domenicali hebben handenwrijvend gekeken naar hoe de F1 Grand Prix van Bahrein zich ontvouwde.

GP Bahrain 2022 start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Niet dat Formule 1-CEO Stefano Domenicali en Sportief Directeur Ross Brawn nou zo genoten van de wederopstanding van Ferrari of van de misère Red Bull. Nee, het tweetal had oog voor andere, grotere zaken waar ze heel blij over zijn.

Voor 2022 gingen de technische regels op de schop. Deze moesten erop toezien dat close racing beter mogelijk werd gemaakt en de onderlinge verschillen tussen de teams gereduceerd werden. Brawn en Domenicali maken een eerste balans op, maar kunnen hun tevredenheid nauwelijks verhullen.

"Laten we de polonaise nog niet lopen, want we hebben nog maar één race achter de rug, maar we zien geen negatieve zaken", aldus Brawn tegenover onder andere RacingNews365: "Nu alle debriefs achter de rug zijn, kunnen we naar de data kijken en bepalen hoe we verder gaan vanaf nu."

"Maar de vorige Formule 1-auto's waren verschrikkelijk en we zijn in staat gebleken die stap voorwaarts te maken. We hebben laten zien dat de basis voor een goede race-ability van de auto aanwezig is. Nu moeten we dit proces gaande houden en begrijpen hoe we geweldige raceauto's kunnen bouwen."

Brawn: "Twee à drie teams sloegen de plank mis"

Geconfronteerd met het gegeven dat het veld niet per se dichter bij elkaar is komen te zitten - zonder safety car waren er teams bijna op twee ronden gereden -, geeft Brawn aan dat er enkele teams inderdaad wat achter de feiten aanlopen.

"Het lijkt erop dat twee à drie teams de plank mis hebben geslagen. Maar zo slecht was het niet. Bovendien zeggen we altijd dat als we twee tot drie teams hebben die aan kop vechten, gevolgd door een sterk, stevig vechtend middenveld, we tevreden kunnen zijn. En de auto's moeten met elkaar kunnen racen, dat is het belangrijkste."

Domenicali grijpt ondertussen de kans aan om Pirelli in het zonnetje te zetten: "We morgen nooit vergeten hoeveel werk Pirelli verricht, dat terwijl ze constant in de spotlights staan. Met de nieuwe banden hebben we gezien dat er met verschillende strategieën een nieuw (competitie-)element ontstond. Sommigen hadden dat goed voor elkaar, andere weer niet en dat is geweldig."

"Bovendien hebben we veel inhaalacties gezien, die ik overigens niet eigenhandig heb geteld, en ook dat is geweldig, want dat geeft iets extra's aan het publiek. De gevechten die we hebben gezien, werden ook heel correct aangegaan door de coureurs en ook dat is een goed teken, in ieder geval voor de eerste race."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x