Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 legt gigantisch bedrag neer voor vastgoed in Las Vegas

Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, heeft een astronomisch bedrag betaald voor een lap grond in Las Vegas. Hiermee zijn ze zelf eigenaar van de pitstraat en paddock voor de nieuwe race in de Amerikaanse stad.

Liberty Media, het bedrijf achter de Formule 1, heeft voor maar liefst 240 miljoen dollar, omgerekend zo'n 227 miljoen euro, een lap grond gekocht in Las Vegas. Op dit stuk grond, ten oosten van de welbekende Strip in de gokstad, moeten onder meer de paddock en de pitstraat worden gebouwd voor de Grand Prix van Las Vegas. Voor het astronomische bedrag krijgt de F1 een stuk grond van ruim 150.000 vierkante meter. Het aanschaffen van vastgoed voor een race komt niet vaak voor. Greg Maffei, CEO van Liberty Media, legt uit waarom er grond is gekocht in Las Vegas. "De Formule 1 en Liberty Media verzorgen zelf de promotie van de race, tezamen met lokale partijen en Live Nation." "Liberty Media heeft een overeenkomst gesloten om een lap grond ten oosten van de Strip aan te schaffen, zodat het design van het circuit verwezenlijkt kan worden en we plaats hebben voor de pits en de paddock, net als locaties voor het ontvangen van gasten en voor de supportraces. De aankoopprijs is 240 miljoen dollar en zal betaald worden door Formula One Group."

Minder logistiek werk voor F1

Met de aankoop heeft Liberty Media een aantal grote voordelen. Nu de F1 eigenaar is van een lap grond in het hart van Las Vegas, kan er een 'permanente' paddock gebouwd worden. Hierdoor valt een gigantische logistieke operatie weg, namelijk het op- en afbouwen van enorme tijdelijke gebouwen. Ook zijn er nu geen problemen met de ruimte in de Amerikaanse stad. Grote delen van het centrum zijn in bezit van casino's en andere grote bedrijven, welke niet zomaar een deel van de grond afstaan om er tijdelijk wat op te bouwen. Hierdoor was de kans aanwezig dat de paddock helemaal niet bij het circuit gebouwd kon worden, maar honderden meters verderop.

Social media-aandacht 'vier keer groter dan aankondiging Super Bowl'

Naast de aankoop van de grond heeft Liberty Media ook laten weten veel geld te willen investeren in de nieuwe Grand Prix, die vanaf 2023 op de kalender zal staan. De groei in de Verenigde Staten is belangrijk voor F1, wat ook terug te zien is aan het aantal races in het land: de GP van Las Vegas zal de derde race worden in de VS na al eerder verreden races in Austin en Miami. De explosieve groei was volgens F1-CEO Stefano Domenicali gelijk merkbaar bij het aankondigen van de nieuwe race in Las Vegas. "In de 24 uur na de officiële aankondiging waren er in Las Vegas meer aanvragen voor een hotelreservering dan elk andere dag in haar geschiedenis." "Ook was er op sociale media vier keer zoveel activiteit te zien dan tijdens de aankondiging van de Vegas Super Bowl in 2024. Deze kansen hebben er toe geleid dat we een rol als organisator op ons hebben genomen voor deze race. Wij geloven er namelijk in dat we als promotor waardevolle informatie zullen verzamelen die we over de hele wereld in kunnen zetten."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie