Tijdens besprekingen over de toekomstige regelgeving van de Formule 1 heeft meer dan de helft van de teams aangegeven niet te veel door te willen draven bij het veranderen van de sport. Het door Liberty Media ontwikkelde reglement kan rekenen op enige tegenstand, zowel op commercieel als technisch vlak. Naar verluidt hebben de drie top teams, Ferrari, Mercedes, Red Bull, evenals Haas, Racing Point en Toro Rosso uitgesproken het reglement niet in zijn huidige vorm te steunen. Volgens de teambazen zouden de veranderingen van de Formule 1 een te gestandaardiseerd festijn maken, waardoor de essentie van de sport verloren dreigt te gaan. Teambaas Guenther Steiner van Haas noemt het streven van Liberty Media een soort 'GP1'. Als gevolg van de tegenstand zijn de reglementen, die aan het eind van deze maand gepubliceerd zullen worden, op bepaalde punten aangepast. Naar verluidt gaat het om aanpassingen die de beoogde resultaten – het bevorderen van inhaalacties door auto's dichter achter elkaar te laten kunnen rijden – niet in de weg zullen zitten. Eerder werd ook al afgezien van een gestandaardiseerd remsysteem. Gisteren (woensdag, red.) spraken de teams wederom over de 2021-regels met de FIA in Parijs. Tijdens de gesprekken is gekeken naar de mogelijkheden om een compromis te sluiten, dat de teams en de FIA tevreden stemt. Wil de FIA de regels voor 2021 doorvoeren, dan heeft het daarvoor de steun nodig van de teams, waarbij de tijd begint te dringen. De deadline van 31 oktober 2019 is over slechts twee weken. Diverse teams hebben recent uitgesproken dat ze niet geloven in de nieuwe Formule 1-regels en vast willen houden aan de huidige regelgeving. Te meer omdat de nieuwe regels tientallen miljoenen aan extra investeringen met zich meebrengen en de vrees bestaat dat alleen de topteams profiteren van de nieuwe regelgeving, doordat zij vanaf november 2019 aan zowel de 2020 als de 2021 auto kunnen werken. Iets dat voor de kleinere teams niet mogelijk is. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren uitgebreid terugblikken op de Grand Prix van Japan.
Meest gelezen