Op een wel heel bijzonder moment kwam de FIA vrijdagmiddag laat met een statement. Ongeveer tien minuten voor het vallen van de finishvlag van de zesde en laatste testdag werd de Formule 1-wereld opgeschud door de bijzonder vage uitleg van de autosportfederatie omtrent de 'illegale' motor van Ferrari, waarmee het aan het einde van het vorige seizoen in opspraak raakte.
Het statement klonk als volgt: "Na een uitgebreid technisch onderzoek, hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen houden."
"De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule 1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken, zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en duurzame brandstoffen", aldus de sportfederatie.
Het tijdstip van het bericht was op zijn minst opvallend te noemen. De testweken waren zo goed als afgelopen en vrijdagavond stonden er geen mediasessies meer op de planning. Het ideale moment dus, aangezien zowel Ferrari als de FIA zich vanaf heden tot aan de Grand Prix van Australië niet meer hoeven te verantwoorden voor de media.
Sommige teamleden zaten zelfs al lang en breed in het vliegtuig terug naar hun respectievelijke thuisbases, toen het bericht de wereld in werd geslingerd en de monden open vielen van verbazing.
Tekst gaat verder onder de foto
In gesprek met de BBC laten enkele teamleden van verschillende Formule 1-teams anoniem weten compleet in shock te zijn door de manier waarop de FIA de zaak heeft afgesloten. De grootste zorg van de teams is dat de FIA op deze manier eigenlijk alleen maar meer onduidelijkheid heeft geschept over de zaak. Er zijn dan ook enkele prangende vragen die bij de andere negen Formule 1-teams meteen naar boven kwamen drijven toen ze het statement van de FIA lazen.
Betekent het ontbreken van een echte, harde straf dat de Ferrari-motor gedurende het 2019-seizoen te allen tijde legaal was? Als dat het geval is, waarom zegt de FIA dit dan niet gewoon? Waarom is er een schikking getroffen? Hoe kunnen de overige teams het vertrouwen in de Formule 1 behouden als de FIA geen duidelijkheid kan geven over de legaliteit van een auto nadat ze uitvoerig onderzoek hebben gedaan?
Al met al vinden de Formule 1-teams, op Ferrari na, dat deze zaak stinkt. Zowel Ferrari als de FIA willen vooralsnog niet reageren op de controverse. Reken er maar op dat het einde van deze soap nog niet in zicht is.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!