Jean-Eric Vergne is vooralsnog de enige Formule E-coureur met twee kampioenschappen achter zijn naam. Na een kort avontuur in de Formule 1 voor Toro Rosso stapte hij over naar de elektrische tegenhanger van de koningsklasse. Sinds het eerste seizoen van de FE rijdt hij daar onafgebroken en veroverde hij twee titels. De Fransman legt de verschillen uit tussen de Formule 1 en de Formule E, waarbij hij benadrukt dat de 'elektrische coureurs' veel drukker zijn als het gaat om bijvoorbeeld simulatorwerk. Het kost namelijk veel tijd om de FE-bolides te begrijpen. "Soms win je, maar weet je eigenlijk niet precies wat goed gaat", zegt hij tegen onder meer RacingNews365 in de paddock tijdens het E-Prix weekend in Berlijn. "Ook win je soms races juist niet en weet je niet echt wat er fout is gegaan. Het geheim is om vooral op jezelf te focussen en het maximale uit het pakket te halen. Het is keihard werken. We spenderen erg veel tijd met de engineers in de fabriek en zitten veel, heel veel dagen in de simulator." Vergne is veel drukker dan tijdens zijn jaren voor Toro Rosso, waar hij tussen 2012 en 2014 voor reed. "Ik werk veel vaker dan ik deed in de Formule 1 en ik weet dat de Formule E-coureurs veel meer tijd in de simulator spenderen dan andere raceklassen."
'In de Formule E is Verstappen niet onverslaanbaar'
De verschillen tussen de Formule E en de Formule 1 zijn volgens Vergne groot. Wie de overstap maakt van de koningsklasse naar de elektrische klasse, krijgt het zwaar. De Fransman legt uit dat ook F1-wereldkampioenen niet zomaar gaan winnen in de FE. Max Verstappen, bijvoorbeeld, wint volgens Vergne een onderling gevecht niet. "Als ik tegen hem race in de Formule 1, dan moet ik eerlijk zijn: dan ga ik hem niet verslaan. Hij is duidelijk op het hoogste niveau in de Formule 1. Als hij naar de Formule E komt, dan is hij niet onverslaanbaar", benadrukt Vergne. Of hij Verstappen dan inmaakt? "Daar kan je op gaan wedden. Ik denk dat ik de beste ben!"
Nieuwe generatie Formule E-bolides
In 2023 verandert er veel in de Formule E. De teams en coureurs stappen over naar de 'Gen 3' bolides, die er anders uitzien en sneller zijn dan haar voorgangers. Vergne ziet het als een geweldige uitdaging. "Op technisch vlak is het een fantastische stap voorwaarts. Ik vraag me nog wel af hoe het racen zal zijn, want energiebesparing wordt heel belangrijk." "Dat wordt interessant voor ons. Het is een nieuwe uitdaging en daar hou ik van. Met het team vragen we onszelf vaak af hoe we iets (nieuws) gaan aanpakken, dus het wordt een spannende periode met de nieuwe bolide. Het wordt geweldig en het wordt razendsnel, dus het is een stap voorwaarts." De Gen 3-bolide moet wat meer lijken op het klassieke Formule-racen, in plaats van het 'bumper racen' zoals de situatie in de Formule E regelmatig wordt omschreven. "Ik hoop het, maar we zagen dit jaar eigenlijk al verandering door het aangepaste kwalificatieformat", legt Vergne uit. "Het racen is wat netter geworden en volgend jaar wordt het minder hobbelig." "Ook is de keuze gemaakt om met de Formule E te gaan racen op wat grotere circuits. Kleine circuits zijn wat meer een no go geworden. Op deze kleine circuits kan je gewoon niet inhalen... je krijgt geen inhaalmogelijkheden. We willen geen hele race achter elkaar zitten en niets doen." In 2023 wil Vergne de verandering meemaken. Officieel heeft hij nog niet bijgetekend voor volgend seizoen, maar de Fransman liet weten dat het wel goed zit met zijn optie voor volgend jaar.
Meest gelezen