Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Tom Coronel

Gebroeders Coronel voorzien extreme Dakar Rally: "Organisatie wil dat halve veld uitvalt"

Vanaf 3 januari staat de Dakar Rally op het programma. Tim en Tom Coronel zijn natuurlijk ook weer van de partij en delen hun verwachtingen tegenover RacingNews365!

Tim en Tom Coronel Dakar Rally
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Coronel Dakar Team

De Dakar Rally staat weer voor de deur! Van 3 tot en met 17 januari wacht een slijtageslag in de woestijn van Saoedi-Arabië en ook Tim en Tom Coronel zijn uiteraard weer van de partij. De broers verschijnen aan de start met een gloednieuwe Century CR7 en delen tegenover RacingNews365 hun verwachtingen voor de zwaarste rally ter wereld. De nieuwe auto moet zeker een voordeel opleveren.

"Een 4x4, het woord zegt het eigenlijk al", begint Tim zijn verhaal. "We reden altijd met een tweewiel aangedreven auto. Dan was je eigenlijk altijd een beetje aan het vechten qua balans. Als je nu gas geeft, trekt 'ie je er ook aan je voorwielen doorheen. Dat is wel een enorm verschil. We hebben natuurlijk twee dagen in Zuid-Afrika gereden."

Waar de verbeterde auto toe moet leiden? Een betere eindstand, zo vervolgen de broers. "Het doel is uiteindelijk wel om iets verder naar voren te staan. Top twintig, dat is waar het om gaat. Als ik een beetje het gevoel meekreeg, moet het haalbaar zijn."

Extreem

Makkelijk wordt het echter niet, want de organisatie heeft weer een loodzware route samengesteld, ziet Tom. "Het gaat er gaaf uitzien, want we krijgen een serieuze rally. We zijn toch wel gewoon een goede veertien dagen onderweg. 3 januari hebben we de proloog, die is 29 kilometer. Dat noemen we altijd een beetje het rondje om de kerk. Dat is flat-out voor je startpositie. Rond P30 zou mogelijk moeten zijn."

Daarna begint het echte werk. "Dan krijgen we op 4 januari 412 kilometer, één van de eerste echte Dakar-etappes. Maar op 5 en 6 januari volgt gelijk de Chrono Stage, dus dan moeten we overnachten en alles alleen doen met rantsoen. Dat wordt het echte Dakar-avontuur."

Tim weet dat het zwaartepunt in de eerste week ligt. "Ik denk wel dat we de eerste week heel erg op onze tenen moeten lopen en absoluut het lot niet moeten tarten. Als je daar in de problemen komt, zit je echt in de penarie. Dus het eerste weekje lekker aankijken, gevoel rustig doorbouwen, maar ik denk dat dat voor iedereen wel een beetje zo zal zijn. Als ik naar de route kijk, willen ze de eerste week zeker een shake-out hebben. En wij willen niet naar huis."

"De organisatie wil natuurlijk altijd dat het halve veld uitvalt", vult Tom aan. "Want na de Chrono Stage krijgen we weer een etappe van 496 kilometer, een marathonetappe en dan de rustdag. Dus we gaan in het eerste gedeelte van de rally iedereen vol bij de ballen pakken. Maar daar zijn we op voorbereid."

Maar ervaring telt, zo sluiten de broers af. "Tim doet het 19 jaar, Tom 14 jaar, dus er zit 33 jaar aan ervaring in de auto. Laat die dan maar tellen, toch?"

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel