Gianpiero Lambiase
Bij Red Bull Racing fungeert Gianpiero Lambiase als de race engineer voor Max Verstappen. Voorheen werkte Lambiase samen met coureurs als Giancarlo Fisichella, Daniil Kvyat en Sergio Perez. Teamleider Christian Horner benadrukt dat Verstappen en Lambiase een uitstekende chemie hebben en net 'een getrouwd stel' zijn.
Gianpiero Lambiase F1
Hoewel de naam Gianpiero Lambiase een Zuid-Europese klank heeft, werd de engineer in 1981 geboren in Londen. Hij heeft echter wel degelijk Italiaanse voorouders. Binnen het team en daarbuiten staat hij bekend als 'GP'. Als jonge knul was hij een fervent supporter van voetbalclub Chelsea. Lambiase is ook een alumnus van de prestigieuze universiteit van Cambridge, waar hij toevallig studeerde aan dezelfde instelling waar Red Bull's strategische meesterbrein Hannah Schmitz haar opleiding genoot. Het opmerkelijke is dat Lambiase oorspronkelijk niet studeerde voor een carrière als engineer, maar een acteursopleiding volgde.
Dat bleek echter niet het pad te zijn dat hij wilde bewandelen. Lambiase begon zijn F1-carrière in 2005 bij het Jordan-team en bleef daar tien jaar, ook toen het team verschillende transformaties onderging en bekend werd als Midland, Spyker en Force India. In 2008 hielp hij als performance engineer Giancarlo Fisichella aan Force India's eerste poleposition en podiumplaats in België in 2009.
In 2010 werd hij race engineer voor Vitantonio Liuzzi en na diens vertrek nam hij dezelfde rol op zich voor Paul di Resta. Hij bleef drie jaar bij Di Resta, totdat Di Resta werd vervangen door Sergio Perez in 2014. Daarna maakte Lambiase de overstap naar Red Bull Racing.
Gianpiero Lambiase Red Bull
Bij Red Bull werd hij in 2015 race-ingenieur voor Daniil Kvyat en behield deze functie toen Kvyat werd vervangen door Max Verstappen. Als race engineer is hij verantwoordelijk voor alle communicatie vanaf de baan naar de coureur en voor het afstellen van de F1-auto. Lambiase staat bekend om zijn directe en precieze radio-uitingen, iets wat Verstappen vaak heeft geprezen.
In 2022 werd Lambiase hoofd race engineering bij Red Bull, terwijl hij zijn rol als race engineer voor Verstappen behield.
Lambiase en Verstappen
De dag nadat hij zijn eerste wereldtitel in de wacht sleepte, sprak Verstappen uitgebreid met Ziggo Sport. Hij belichtte ook zijn relatie met zijn engineer Lambiase: "Ja, ik zou hem midden in de nacht kunnen bellen als dat nodig is. We hebben een fantastische samenwerking. We zijn soms best streng voor elkaar, en dat is goed. Hij moet me kunnen zeggen wanneer ik fout zit, en vice versa. Zo heb ik het altijd gewild. Helmut Marko geniet ook van onze interactie; hij luistert mee en waardeert onze communicatie."
Ondanks deze positieve woorden zijn er momenten geweest waarop het duo tijdens een race wel eens botste. Zoals tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna in 2022, waar Verstappen zijn engineer sommeerde om zijn mond te houden. Achteraf had hij daar spijt van, onthulde Christian Horner. "Verstappen realiseerde zich dat hij te hard was geweest. Hij zocht Lambiase op, gaf hem een ijsje en bood zijn excuses aan. Max wil gewoon winnen, en dat is prima zolang het constructief blijft."
Horner voegde eraan toe hoe het duo werkelijk met elkaar omgaat: "Lambiase is bedreven in het managen van Verstappen tijdens races en kwalificaties. Er is wederzijds respect en vertrouwen. Hij communiceert voornamelijk met de coureur en kan uitstekend omgaan met de druk die Verstappen met zich meebrengt. Als je Max' engineer wilt zijn, moet je stevig in je schoenen staan."
Max Verstappen Gianpiero Lambiase GP België 2023
Ook tijdens de Grand Prix van België in 2023 zaten Verstappen en Lambiase niet met elkaar op één lijn. Toen de eerste reeks pitstops naderde, begon er een discussie tussen Verstappen en zijn engineer. Via de boordradio zei Lambiase: "Max, denk goed na, gebruik je hoofd." Op dat moment informeerde Verstappen of hij en Perez dezelfde racestrategie zouden hanteren. "Geldt dit voor beide wagens of wat?" reageerde hij. Lambiase ging er niet op in: "Volg gewoon mijn aanwijzingen op." Verstappen was echter niet tevreden: "Nee, ik wil weten of dit voor beide auto's geldt," merkte hij op, hoorbaar gefrustreerd.
De conversatie zette zich voort: "Max, volg alsjeblieft mijn aanwijzingen en heb daar vertrouwen in. Dank je," antwoordde Lambiase met een hoorbare zucht. Dit was slechts de inleiding tot meerdere opmerkelijke radio-uitwisselingen tussen de twee. Toen later regen werd voorspeld, kwam er een nieuwe dialoog tot stand. "Oké Max, we verwachten binnen 9 of 10 minuten regen. Wat denk je? Kunnen we het uitzingen of moeten we naar de pits? Als we Leclerc willen verslaan, moeten we nu pitten," luidde de boodschap vanaf de pitmuur. Verstappen antwoordde kortaf: "Hoe zou ik de weerradar kunnen zien? Geen flauw idee."
Aan het eind van de dag stond de wereldkampioen toch weer op het hoogste podium met de trofee in zijn handen, en alle eerdere wrijvingen leken te zijn bijgelegd. Kort voor de zomeronderbreking gaf Horner nog eens zijn inzichten over de dynamiek tussen de twee. "Lambiase excelleert in het begeleiden van Verstappen gedurende het raceweekend en de kwalificatiesessies. Er is wederzijds respect en vertrouwen tussen beide partijen. Terwijl 'GP' ook in contact staat met mij bij de pitmuur, is zijn voornaamste communicatiekanaal met de coureur zelf. Er bestaat een sterke basis van respect en vertrouwen tussen hen. Om Verstappens engineer te zijn, moet je stevig in je schoenen staan. Het is geen gemakkelijke taak. Veel engineers zouden falen onder deze druk, maar 'GP' kan daar uitstekend mee omgaan, zowel in zijn houding als in zijn communicatiestijl."
Jean Pierre Lambiase
De naam van Verstappens engineer wordt geregeld fout geschreven. Waar de naam van het Red Bull-kopstuk Gianpiero Lambiase luidt, schrijven veel personen vaak Jean Pierre Lambiase.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & win