Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

GT-stappen Verstappen van dichtbij gadegeslagen: "Niet normaal, dat doet niemand"

Max Verstappen stapt dit weekend in een dikke Ferrari 296 GT3-bolide van Verstappen.com Racing, gerund door Emil Frey Racing. Iemand die van dichtbij meemaakte hoe Verstappen tekeer kan gaan in een auto met een dak erop is kersvers Porsche Supercup-winnaar Wouter Boerekamps. Hij is nu nóg onder de indruk.

Verstappen Ferrari
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Emil Frey Racing

"Max Verstappen heeft een keer in Boedapest gereden, dat was volgens mij de eerste keer met een 911 Cup-auto. Toen zonder ABS," begint Wouter Boerekamps zijn verhaal in een exclusief interview met RacingNews365

Boerekamps maakt vandaag de dag furore in de Porsche Supercup - recent won hij zijn eerste race op Monza -, maar in 2020 was als rijderscoach namens GP Elite aanwezig bij die bewuste track day. Wat er gebeurde bij die eerste uitstap was typerend. "Hij gaat de baan op en hij komt op nieuwe banden aan bij bocht 1. Hij remt en gewoon alle vier wielen staan vast. Helemaal vlak," vertelt Boerekamps.

De oorzaak was snel duidelijk. Verstappen was gewend aan andere omstandigheden. "Hij is gewend om 140 kilo te trappen met een Formule 1-auto. Hij trapte dus veel te hard op het pedaal."

Maar wat er daarna gebeurde, maakt volgens Boerekamps het verschil. "Onze engineer was het aanspreekpunt. Toen kwam Max binnen en vroeg hij 'hoe hard moet je eigenlijk trappen?' De engineer gaf aan 60 of 65 bar. Waarop Verstappen vroeg of het nu 60 of 65 moest zijn."

De respons van Verstappen was kenmerkend voor het precisie-instrument dat Verstappen is. "De engineer zei uiteindelijk 65. Vervolgens zet je nieuwe banden onder de auto, rijdt hij naar buiten en trapt hij meteen 64,8 of 64,9 bar, waarbij de hele remtrace gewoon recht is. Dat is niet normaal, dat doet niemand. Behalve hij."

Boerekamps zag een sowieso unieke aanpak van Verstappen. "En hij doet ook nagenoeg niks met zijn stuur. Hij stuurt in en vervolgens stuurt hij die auto met zijn pedalen. Hij doet alles met zijn pedalen."

Verstappen in de Porsche Supercup?

Voor Boerekamps is duidelijk dat Verstappen's talent geen grenzen kent. "Ik geloof er heilig in dat als Max volgend jaar besluit om een keer een weekend én Supercup én Formule 1 tegelijk te rijden, hij gewoon allebei die races wint."

Zijn overtuiging gaat nog verder: "Zet hem in een auto en geef hem drie kwartier de tijd om op dat circuit de vrije training te doen. Dan is hij in die sessie misschien nog niet meteen de snelste, maar in de kwalificatie staat hij op pole en hij wint hem. Zoveel beter is hij dan wie dan ook."

"Hij is de allerbeste", vervolgt Boerekamps vol overtuiging. Voor hem ligt de kracht in één specifieke eigenschap: "Het allerbelangrijkste wat een coureur moet hebben is aanpassingsvermogen." 

"Dat is het allerbelangrijkste. Dat zeg ik bij het coachen ook. Dat leren de jongens die ik coach. Want als jij je sneller aanpast aan je omstandigheden dan iemand anders, dan ben jij sneller. Heel simpel."

Praat mee!

x
Nordschleife Italiaanse media vol lof over Ferrari-avontuur Verstappen: "Wat een spektakel!"