Goed, wat was er ook alweer aan de hand in Saoedi-Arabië? Kevin Magnussen kreeg in de openingsfase van de race twee straffen van tien seconden. De Haas-coureur duwde eerst Alex Albon de muur in, waarna hij ook nog eens Yuki Tsunoda buiten de baan inhaalde en er voordeel uithaalde. Wat volgde was een interessant schouwspel, want Haas droeg Magnussen op om de auto's achter hem op te houden zodat teamgenoot Nico Hulkenberg een vrije pitstop kon maken. Het gevolg? De tiende plaats en een belangrijk punt voor Haas.
De gedupeerde teams, denk aan RB en Williams, spraken echter van onsportief gedrag. Zij willen in gesprek met de FIA en vonden het niet fair hoe Magnussen aan het verdedigen was. Wanneer kersvers Haas-teambaas Ayao Komatsu in Melbourne de vraag krijgt wat hij van de aantijgingen vindt, reageert hij furieus.
"Ik accepteer kritiek", begint Komatsu nog rustig tegenover onder meer RacingNews365. "We krijgen kritiek voor het feit dat we als team niet wisten dat Kevin Tsunoda buiten de baan inhaalde. Dat wisten we op dat moment gewoon niet. Daarom accepteer ik die opmerkingen ook, want we hadden het als team moeten weten en Kevin had daarna de positie terug moeten geven. Als hij dat niet zou doen, moesten wij hem de instructie geven om de positie alsnog aan Tsunoda te geven. Er was in dat geval ook geen discussie geweest, want we hadden de snelheid om Tsunoda opnieuw te passeren."
Anderen bekeken ook:
Bullshit
Uiteindelijk haalt Komatsu hard uit. Hij vindt het niet onsportief dat Magnussen het veld ophield. "Op dat moment hadden we al een straf van 10 seconden voor een touché met Albon. Dan weet je dat Kevin niet meer om de punten vecht, toch? Daarom hield hij iedereen op zodat Nico een punt kon pakken. Voor die strategie ga ik mijn excuses niet aanbieden. Het ligt voor de hand dat je een gat wil creëren, want als je dat niet doet, voer je je werk niet uit. Het is duidelijk wat we moesten doen. Nico was onze enige kans, dus elk team zou hetzelfde hebben gedaan. En als iemand zegt dat het onsportief is, dat is bullshit."
De Japanner geeft wel toe dat Haas van de situatie met Tsunoda had moeten weten. "We hebben intern maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat we het de volgende keer meteen zien. Het is onze taak om de situatie in de gaten te houden en dat hebben we niet gedaan. Ons team is gewoon te dun vertegenwoordigd door de beperkte middelen. Het is niet zoals bij de andere teams. Zij hebben zoveel mensen die alles in de gaten houden. Dat kunnen wij niet."
"Maar we hebben nu in ieder geval een paar mensen aangesteld die de hele tijd de onboards van elke coureur volgen", vervolgt Komatsu zijn verhaal. "Met wie onze coureurs ook strijden, zij luisteren naar de radio. Toen ik de radio van Tsunoda beluisterde, zei hij dat Kevin de baan verliet. Dus als we de onboard hadden bekeken, zouden we het meteen gezien moeten hebben. Er is geen discussie mogelijk, we hadden de plek terug moeten geven."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!