De kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië begon op een vochtige baan en dus zagen we in Q1 iedereen op de intermediates op de baan. Het had een klein uur voor de kwalificatie even hard geregend, maar aan het begin van de kwalificatie was het wel weer droog.
Voorzichtig zagen we hier en daar een droge lijn, maar niemand durfde het aan het begin van de kwalificatie logischerwijs aan om de slicks te laten monteren. Veel coureurs waren inderdaad nog aan het glibberen en glijden, dus tijd voor de droogweerbanden was het nog niet.
Het waren de Red Bull-coureurs die de toon zetten aan het begin van de kwalificatie, samen met Fernando Alonso, maar de baan werd tijdens de achttien minuten lang durende Q1-sessie steeds sneller, dus iedereen moest op de baan blijven om het tijden steeds verder en verder aan te scherpen.
Met nog 9 minuten op de klok was Pierre Gasly de eerste die het aandurfde op de rode banden. Na twee rondjes opwarmen klokte hij meteen de snelste tijd, dus volgden er meer collega's. Daardoor werd het de laatste vijf minuten een ware schiettent, de ene na de andere coureurs verscherpte zijn tijd en het was razendspannend.
Bij Ferrari zat men te slapen en moest men in de krochten van de Italiaanse pitbox nog op zoek naar de zachte banden. Daardoor kwam Charles Leclerc in de problemen en had hij slechts een kans om een snelle tijd neer zetten. Uiteindelijk kwam hij met de schrik vrij, maar Ferrari maakte weer geen goede beurt. Afvallers waren Schumacher, Tsunoda, Bottas, Zhou en Latifi.
Q2
In Q2 was er geen twijfel meer over mogelijk: zachte banden waren de juiste keuze en zelfs Ferrari had de rode sloffen weten te vinden. DRS mocht bovendien gebruikt worden, dus dat toonde aan hoe droog de baan was. In de verte lag er echter wel wat regen op de loer, dus moesten er snel goede tijden neer worden gezet.
Halverwege de sessie zagen we dat beide Mercedes-coureurs in de gevarenzone stonden, omdat zij op een setje oude, zachte banden niet in de top tien wisten te rijden. Met een setje nieuwe banden lukte het in het tweede deel van de kwalificatie echter wel.
Het werd ondertussen meer en meer donker en met nog vijf minuten op de klok begon het te miezeren. Het had echter nog geen effect op de rondetijden, want die bleven een klein beetje sneller worden. Met nog drie minuten op de klok ging iedereen nogmaals naar buiten voor een poging tot het neerzetten van een snelle ronde.
Verstappen en de Ferrari-coureurs slaagden met vlag en wimpel voor die opdracht en verzekerden zich met speels gemak van een plekje in Q3. Sergio Perez en Lewis Hamilton deden dat met de hakken over de sloot, terwijl Stroll, Ricciardo, Vettel, Gasly en Albon afvielen.
Q3
De regen kwam dichter- en dichterbij, de eerste druppels vielen en hardere regen was op komst, dus iedereen moest in Q3 zo snel mogelijk een ronde neerzetten. Het was Kevin Magnussen die als eerste een tijd neerzette, een tijd waar niemand aan wist te tippen. Max Verstappen kwam twee tienden te kort, nadat hij zich verremde tijdens zijn enige poging.
Charles Leclerc was ondertussen de enige coureur die niet op de zachte banden naar buiten ging. Zijn Ferrari koos voor de intermediates, waardoor hij op een semi-droge baan niet verder kwam dan de tiende tijd...
George Russell ging toen plots de fout in met nog 8 minuten te gaan en parkeerde zijn auto in de grindbak, waardoor er met de rode vlag gezwaaid werd. En zo stond Magnussen op plek een, terwijl het weer elk moment slechter kon worden. Het zou toch niet?
Jawel hoor! Nadat de auto van Russell was opgeruimd, was de baan helemaal nat. Tijden werden niet meer verbeterd en dus scoorde Magnussen zijn eerste poleposition. Bizar!
Ook interessant:
Zet deze coureur naast Verstappen en je hebt het ideale Formule 1-team
Red Bull was in gesprek met Norris. Wat voor een team zou dat opleveren? Coronel weet het: 'Het ideale F1-team!'. Maar of het zo verstandig zou zijn voor de Brit...
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!