Alhoewel het verschil met Max Verstappen klein was, kwam het mislopen van de kwalificatie niet als een grote verrassing voor Mercedes. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director, legt de vinger op de zere plek. "We lopen al het hele weekend achter de feiten aan", zo zucht hij na afloop. "We verloren tijd met Lewis op vrijdag en dat heeft niet geholpen. Verder worstelen we met de wagen in bocht twee en drie. Die trend bleef tijdens de training op zaterdag in stand. Op weg naar de kwalificatie hebben we wat aanpassingen doorgevoerd, maar we wisten niet zeker of die hun vruchten afwierpen." Hamilton zelf zag ten overstaan van onder andere RacingNews365 ook dat Verstappen in die twee bochten veel terrein won. "Zelfs in de laatste run verloren we daar nog zo'n 0,2 seconde. Het is lastig om te zeggen hoe dat komt, maar er zijn wat karakteristieken van die bochten die ons simpelweg niet liggen. Toch is het wel een leuke bocht." Uiteindelijk zat Mercedes er toch goed bij, zag ook Shovlin. "In de Q3-sessie gebruikten we voor het eerst de zachte banden die op temperatuur waren en de auto werkte redelijk goed. Lewis liep de pole net mis en als Valtteri geen foutjes had gemaakt in bocht elf en twaalf, dan had hij er ook bij gestaan." Ook Hamilton put vertrouwen uit het feit dat hij het gat naar Verstappen zo klein wist te krijgen na zijn slome start van het weekend. "De derde sector was echt op het randje en ik had echt geen millimeter aan asfalt meer over. Ik ben heel, heel blij dat we zo dicht op Red Bull zitten, want op een gegeven moment reden ze wel heel erg ver bij ons weg." Al met al is de sfeer binnen het Mercedes-team dan ook positief. "We zijn de poleposition dan wel misgelopen, we kunnen nog steeds tevreden zijn met de vooruitgang die we hebben geboekt", oordeelt Shovlin. "Het wordt heel lastig om in te halen, maar we hebben met twee auto's vooraan de grid wel een voordeel ten opzichte van Red Bull. Bovendien hebben we gezien dat er veel fouten worden gemaakt, dus we zullen nog genoeg kansen krijgen", aldus de Mercedes-man.
Meest gelezen