Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Saoedi-Arabië 2023

Hebben de rivalen van Red Bull het gat gedicht in Djedda?

Qua rondetijden deden de drie topteams in Djedda nauwelijks voor elkaar onder. In de long runs althans niet. Krijgen we op zondag een spannendere race te zien dan twee weken geleden in Bahrein?

Leclerc Saudi
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er heerste veel optimisme bij de concurrenten van Red Bull na Bahrein, aangezien Djedda in theorie een veel competitiever circuit zou zijn.

De baan van Bahrein - met de hoogste bandendegradatie van het seizoen - maakte het volgens zowel Red Bull-teambaas Christian Horner als Ferrari-voorman Fred Vasseur moeilijk om een echte inschatting te maken van waar iedereen staat.

Het Jeddah Corniche Circuit daarentegen laat een veel gladdere asfaltlaag zien die in 2021 is aangelegd. In Saoedi-Arabië is men bovendien meer afhankelijk van de snelheid op de rechte stukken, in Bahrein een belangrijk wapen van Ferrari in de strijd om poleposition met Red Bull.

Op het eerste gezicht is Red Bull sneller dan Ferrari in de speed traps, met Sergio Perez die een topsnelheid van 311 km/u haalt, terwijl Charles Leclerc en Carlos Sainz beiden 307 km/u halen.

Als je bedenkt dat 80 procent van de ronde op het circuit vol gas wordt gereden, zal het voordeel op de rechte stukken tijdens de race cruciaal zijn als de hoeveelheid brandstof afneemt.

De Red Bull-coureur laat gedurende de ronde hogere snelheden zien dan Sainz en Leclerc, vooral tussen bocht 4 en 8 en later tussen bocht 25 en 27.

Ferrari toont snelheid terwijl Red Bull de strategieën splitst

Zowel Ferrari als Aston Martin konden het tempo van Red Bull tijdens de lange runs op de medium band richting het einde van de tweede training prima volgen.

Gedurende 10 ronden op de medium band was Fernando Alonso even snel als Sergio Perez en zette hij constante tijden neer in de lage en midden 1:35-ers.

Leclerc zat ook dicht tegen die tijden aan, maar de Monegak werd tijdens zijn runs gehinderd door verkeer. Het resultaat is dat Alonso twee tienden boven Perez zijn gemiddelde van 1:35.095 zat, terwijl Leclerc er vier tienden boven zat.

Op de zachte band was het een soortgelijk verhaal. Sainz zette ongeveer dezelfde tijden neer als Verstappen, voordat hij overstapte naar de mediums en dezelfde tijden neerzette als Leclerc in de hoge 1:34- en lage 1:35-ers.

Het is het vermelden waard dat Red Bull niet helemaal tevreden was over de afstelling van hun auto. Perez bevestigde zelfs dat ze een mechanisch probleem onderzochten dat hen meer rondetijd kon opleveren op het moment dat dat zou worden opgelost.

Maar als je bedenkt dat de verschillen met Red Bull voor wat betreft de snelheid in de long runs in Bahrein 0,537 seconde was voor Ferrari en 0,594 seconde voor Aston Martin, dan moet je concluderen dat ze het gat op zijn minst hebben verkleind.

			© XPBimages
	© XPBimages

zacht voor Verstappen, medium voor Perez

Red Bull volgde met beide rijders een ander plan. Verstappen reed zijn racesimulatie op de zachte band en Perez op de medium band in de laatste fase van de tweede vrije training.

Dit is omdat de delta tussen de soft en medium tussen de vier en vijf tienden per ronde bedraagt, iets wat volgens Pirelli's motorsportbaas Mario Isola voordelig kan zijn bij de start.

"Medium en soft zijn beide goede compounds voor de race. Met een combinatie van deze twee compounds kun je voor een éénstopper kiezen", vertelde hij de media, waaronder RacingNews365.

"Wat moeilijk te voorspellen is, is of de meerderheid met softs of met mediums zal starten. Als de softs weinig slijtage vertonen, verdienen die de voorkeur bij de start, want we weten dat track position hier een belangrijk onderdeel van de strategie is."

"Maar de soft-band heeft met veel brandstof meer te lijden dan de soft-band met weinig brandstof. Het is dus mogelijk dat ze starten op medium en dan in het laatste deel van de race overstappen op soft."

Het nemen van de juiste keuze voor wat betreft de band om de race mee te starten is cruciaal, te meer omdat er een grote kans bestaat dat er op enig moment tijdens de race een safety car wordt ingezet.

Lon run analyse tweede vrije training (C3 en C4)

Ronde VER (C4) PER (C3) ALO (C3) LEC (C3) SAI
1. 35.4 35.1 35.1 35.1 34.9 (C4)
2. 35.1 35.4 35.2 35.2 35.2 (C4)
3. 35.0 35.2 35.3 35.5 35.0 (C4)
4. 35.2 35.3 35.2 35.0 35.0 (C4)
5. 35.1 35.4 35.2 35.2 35.5 (C4)
6. 38.2 35.1 35.0 35.6 35.5 (C4)
7. 35.0 34.9 35.4 35.5 35.5 (C4)
8. 35.4 34.8 35.3 37.9 38.1 (C4)
9. 35.6 34.7 35.2 35.2 -
10. 35.2 34.6 35.4 35.3 34.7 (C3)
11. 35.0 35.1 - 35.7 35.1 (C3)
12. 35.2 - - 36.1 35.8 (C3)
GEMIDDELDE 1:35.095 1:35.095 1:35.281 1:35.417 1:35.592

Mercedes en Alpine uitschieters?

Twee opvallende coureurs tijdens de racesimulaties waren George Russell en Esteban Ocon. De Mercedes-coureur zette tijdens een korte stint van acht ronden aan het einde van VT2 rondetijden neer die vergelijkbaar zijn met die van Leclerc op de medium band.

Ocon reed voor zijn stint van 10 ronden op de medium-banden ook rondetijden in het midden van en hoog in de 1:35-ers. Alpine toonde zich tevens snel in de speed traps; Pierre Gasly kwam tot 313 km/u, terwijl Esteban Ocon 309 km/u reed.

Helmut Marko denkt dat het Franse team naast Aston Martin qua racetempo een uitdager kan zijn van Red Bull, hoewel de snelste tijden van Alpine waarschijnlijk werden gerealiseerd toen de coureurs die helemaal van voren zaten nog met meer brandstof reden.

Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China