Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het geheim van Verstappens nieuwe innovatieve Red Bull-chassis

De vliegende Max Verstappen zorgde voor gefronste wenkbrauwen bij de concurrentie op Spa-Francorchamps. Waardoor was de Nederlander zoveel sneller dan de rest? Diverse bronnen in de paddock melden dat Red Bull een nieuw en sterk verbeterd chassis heeft ingezet bij Verstappen. Dat lijkt echter nog niet het geval te zijn.

Met grote overmacht houdt Max Verstappen dit weekend huis in de Belgische Ardennen. De overmacht is zelfs zo groot dat winst vanaf de vijftiende startpositie niet wordt uitgesloten. Waar komt het grote gat met Ferrari en de rest van het veld vandaan? De bezorgde blikken waren er al na afloop van de tweede vrije training op vrijdag. In de paddock werd toen al gewezen naar een nieuw chassis voor Verstappen. Dat er een nieuw chassis voor Verstappen aankomt, is duidelijk, maar dat is zeer waarschijnlijk nog niet ingezet op Spa-Francorchamps. Het nieuwe chassis is stijver en lichter dan zijn voorganger. Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, legt de situatie uit.

Red Bull nadert minimale gewichtslimiet

De GP van België luidt traditioneel de tweede fase van het seizoen in en door deze specifieke plaats op de kalender is het vanuit een technisch oogpunt altijd een belangrijke Grand Prix. Gewoonlijk introduceren de teams namelijk niet alleen specifieke aerodynamische pakketten voor circuits met weinig downforce, zoals Spa en Monza, maar zijn het vaak voornamelijk de topteams die ook belangrijke wijzigingen doorvoeren aan de auto's. Wijzigingen die niet alleen gericht zijn op het aerodynamische concept. Dit jaar zijn alle ogen gericht op het team van Red Bull. Het team heeft een nieuw chassis ontwikkeld, zo melden diverse bronnen in de paddock aan RacingNews365. De bijzonderheid van de nieuwe monocoque houdt verband met het feit dat hij zo'n vijf kilogram lichter is. In de praktijk komt de RB18 van Verstappen zo in de buurt van het minimale gewicht 798 kg, met een theoretisch prestatievoordeel van iets minder dan twee tienden per ronde ten opzichte van het vorige chassis.

Wat is het geheim van het nieuwe chassis?

Het resultaat werd bereikt door een andere constructie toe te passen in het chassis. Niet qua ontwerp, dat is gelijk gebleven, maar door zorgvuldig de kruiselingse lagen van de verschillende lagen koolstofvezel te bestuderen. Door de vezels met een andere oriëntatie te plaatsen konden dezelfde stijfheids- en sterktewaarden als bij de vorige versie worden verkregen, maar met een geringere dikte op veel plaatsen van het chassis. Hierdoor is het nieuwe chassis aanzienlijk lichter. Aan de basis ligt een diepgaande en uitgebreide analyse middels het gebruik van Finite Elements tools, software die virtueel de spanningen evalueert door de carrosserie in meerdere secties op te splitsen. Dit maakt het mogelijk de weerstand van de structuur en zijn stijfheid te simuleren naarmate de structuur varieert. Hierbij ligt de focus op de oriëntatie van de vezels van de verschillende koolstoflagen. Het is duidelijk dat dit een grote financiële investering met zich meebrengt, zowel in de fase van het ontwerp als de fysieke productie van de nieuwe kuip. De middelen die Red Bull gebruikt, maken volgens het team deel uit van het extra budget van vier miljoen euro dat de FIA vanwege de inflatie aan de teams heeft toegekend. Bronnen melden dat ongeveer de helft van deze bonus werd gebruikt voor de ontwikkeling en vervaardiging van het nieuwe chassis.

Speelt Red Bull verstoppertje?

De verschillende vezelkruisingen die voor de constructie van het RB18 chassis zijn gebruikt, zijn op de afbeelding hierboven in de cirkels aangegeven. Links de eerste versie, die tot en met de Hongaarse Grand Prix werd gebruikt, met orthogonale kruisingen tussen de vezels. Rechts de diagonale oriëntatie, die een gewichtsvermindering van ongeveer vijf kilo mogelijk maakte. Vanuit Red Bull wilde niemand de inzet van het nieuwe chassis bij Verstappen bevestigen, maar het gat van acht tienden ten opzichte van teamgenoot Sergio Perez is ook aanzienlijk groter dan voorheen. Dat er een nieuw chassis ontwikkeld is met een andere structuur en beduidend lager gewicht werd wel bevestigd. Bronnen rondom concurrenten Ferrari en Mercedes spraken hun vrees uit voor het nieuwe 'wonderwapen' van Red Bull. Zij zijn ervan overtuigd dat het nieuwe chassis dit weekend door Verstappen in gebruik is genomen. Bronnen rondom het Red Bull-team wijzen echter naar de GP van Singapore begin oktober. Mocht dat het geval zijn, dan zullen de kopzorgen van de concurrentie nog groter worden.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"