De Grand Prix van Australië was een lust voor het oog. Regenachtige omstandigheden zorgden voor spektakel en een foutenfestival, met Lando Norris als grote winnaar. De Brit hield zijn hoofd koel en troefde de loerende Max Verstappen af. De 27-jarige Nederlander kwam qua tempo eigenlijk geen moment in de buurt van Norris, op een foutje van de Brit in de slotfase na. Verstappen kon het Oscar Piastri in de beginfase wel lastig maken, maar overspeelde zijn hand in de regenachtige condities. Daarna was ook de Australiër gevlogen.
Stiekem kwamen de verwachtingen van Red Bull ook wel uit. Verstappen staat er redelijk bij, maar kan de McLarens in droge én natte omstandigheden niet uitdagen. Norris en Oscar Piastri waren zeker halverwege de race een flinke klap sneller en koesterden voor de safety car, veroorzaakt door Fernando Alonso, een voorsprong van ongeveer 17 seconden op Verstappen, die veelvuldig klaagde over oververhitting van het Pirelli-rubber. Qua bandenslijtage heeft McLaren een streepje voor.
Het maakt dat Red Bull na afloop een plan uiteenzette om het dominante McLaren te achterhalen. De Grand Prix van China van volgende week komt te vroeg, maar vanaf het weekend in Japan moet er een verbetering zichtbaar worden. Helmut Marko zei er het volgende over: "Het is niet zo snel op te lossen. Dus we hopen dat we rond de derde tot vijfde race een belangrijke stap voorwaarts zullen zetten."
Red Bull lijkt dus te hinten op gestage updates om het grote verschil met McLaren te dichten en de aanval in te zetten. Vroeg in het seizoen komen er al cruciale races aan voor Red Bull, want de triple header in Japan, Bahrein en Saoedi-Arabië moet houvast bieden. Als het verschil met McLaren - dat natuurlijk ook niet stilzit - zo groot blijft, wordt het een ongelofelijk moeilijk verhaal voor Verstappen en Red Bull. Over 24 races kan het huidige snelheidsverschil niet in een titel worden omgezet.
Marko gaf ook toe dat Red Bull mechanisch én aerodynamisch tekort komt in de longruns. Het team lijkt wel te weten waar dat in zit, maar heeft het nog niet kunnen implementeren op de RB21. Als dat vanaf Japan lukt, is er nog geen man overboord. Het seizoen is lang en er kan een achterstand worden goedgemaakt. Lukt dat niet, dan krijgt Red Bull te maken met een zwaar seizoen. Hetzelfde geldt voor Mercedes en Ferrari, want niemand lijkt op dit moment te kunnen tippen aan de McLarens. Het aanvalsplan van Red Bull móét werken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!