Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het team rond Max Verstappen: Red Bull-ontwerper Rob Marshall

Op het moment dat het vizier van Max Verstappen dicht gaat, is het aan hem om de Formule 1-bolide veilig over het asfalt te sturen. Toch wordt de Formule 1 vaak een teamsport genoemd. We zoomen in het op 'team' rond Max Verstappen, en belichten deze keer chef-ontwerper bij Red Bull Racing: Rob Marshall.

Rob Marshall (Taunton, Verenigd Koninkrijk, 1968) ontwikkelt al vroeg in zijn leven een passie voor techniek en machines, ingegeven door het werk en de interesses van zijn vader. "Mijn vader was ook ingenieur”, vertelt Marshall op de officiële website van Red Bull Racing. “Op mijn zestiende verjaardag kreeg ik een AJS-motorfiets uit 1930. De onderdelen zaten in twee kisten en die mocht ik uitzoeken." Na een studie werktuigbouwkunde aan de universiteit van Cardiff belandt de jonge ingenieur op de ontwerpafdeling van Rolls-Royce. "Ik hield gewoon van techniek: vliegtuigen, boten, treinen, auto's, echt alles wat bewoog", zegt hij over zijn rol bij de zeer geavanceerde ontwerpafdeling van Rolls. In de jaren negentig maakt Marshall de overstap naar de Formule 1. Hij gaat aan de slag bij Benetton, juist tijdens de hoogtijdagen met Michael Schumacher in 1994 en ’95. Marshall is diep onder de indruk van de innovatieve slagkracht van Formule 1-teams, zo laat hij optekenen. "De ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op. Het is allemaal zo direct. Je hebt een probleem met iets, je bedenkt een oplossing, je zet het dat weekend op de auto, het functioneert en dus heb je succes. Dat geeft een fantastisch gevoel." Marshall blijft de renstal in Enstone trouw na de overname door Renault. De Brit werkt zich op tot hoofd mechanisch ontwerp. Hij staat mede aan de wieg van de Renault R23 die in handen van Fernando Alonso goed is voor de zege in de Grand Prix van Hongarije in 2003. Hij is er ook bij als Jarno Trulli met de R24 triomfeert in de Grand Prix van Monaco in 2004 en is een jaar later van zeer dichtbij getuige van de eerste wereldtitel van Fernando Alonso met de Renault R25. Marshall is gaandeweg toe aan een nieuwe uitdaging en maakt in 2006 de overstap naar het dan nog zeer jonge Red Bull Racing. "Ik heb het nooit als een stap terug beschouwd, van een team dat kampioenschappen won naar een nieuw team", legt hij uit. "Het was gewoon een nieuwe uitdaging. Gelukkig werd de stap een beetje gemakkelijker door de aanwezigheid van veel getalenteerde, goede mensen." Vervolgens beleeft Marshall onder de vleugels van technisch meesterbrein Adrian Newey de hoogtijdagen van Red Bull Racing, met vier rijders- en vier constructeurstitels tussen 2010 en 2013. Nu beleeft hij naar eigen zeggen veel vreugde aan de samenwerking met Max Verstappen en motorenpartner Honda. De ontwerper zegt bovendien uit te zien naar de nieuwe technische reglementen van 2021. "Formule 1 is als een constant bewegend doelwit", sluit hij af. "Niets is ooit goed genoeg. Er is geen plafond aan wat je kunt doen. Er is altijd een manier om de auto beter te maken."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Red Bull-coureur onthult contact met Russell na ruzie