Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het vlak waarop de Hongaarse GP volgens Ferrari nog lastiger wordt

Ferrari kende een tegenvallende Franse Grand Prix en staat voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Hongarije voor een nog minstens zo grote uitdaging.

Aankomend raceweekend strijkt de Formule 1 neer in Hongarije, waar er zal worden geracet op de Hungaroring. Volgens Diego Ioverno, Head of Vehicle Operation bij Ferrari, wordt het weer een bijzonder weekend. Dat heeft vooral te maken met de aard van het circuit. "De Hungaroring is een vaste klant op de kalender, want we racen hier al bijna veertig jaar. De race wordt altijd midden in de zomer gehouden, vaak rond augustus. Normaal gezien is het heel warm, maar er kunnen ook plotselinge stormen over waaien." "Het is een langzaam circuit als Monaco en Singapore, en inhalen is hier over het algemeen lastig. De auto's maken gebruik van een afstelling die zorgt voor maximale downforce, om zo om te gaan met de langzame bochten." "Het is een kort circuit", vervolgt de Italiaan. "Maar door de type bochten en het soort asfalt, gecombineerd met de hoge temperaturen, is het uitdagend voor de banden. Pirelli heeft daarom gekozen voor de banden van de middelste compounds: C2, C3, C4. Daarom is een enkele pitstop, ook al is inhalen vaak niet makkelijk, meestal niet genoeg tijdens de race."

Lastiger dan in Frankrijk?

Alhoewel de temperaturen in Frankrijk torenhoog waren, zo hoog dat Lewis Hamilton er bij moest gaan liggen na de race, zal het aankomende weekend mogelijk nog lastiger worden, voorspelt Iovorno. Niet per se voor de coureurs, maar vooral voor de bolides. "Kijkend naar de temperaturen, is de race in Hongarije nog lastiger dan in Frankrijk. Er zijn namelijk minder rechte stukken waarop componenten als de radiatoren van de motor, de olie van de versnellingsbak, de remmen en andere onderdelen die koeling nodig hebben kunnen profiteren van zo veel mogelijk luchtstromen." "Het is waar dat de Hungaroring een circuit is waar er over het algemeen gemiddeld minder vermogen nodig is over een ronde, maar het is nog steeds iets dat we niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen." Volgens de engineer wordt de vrijdag heel belangrijk. "Het wordt daarom belangrijk om onder het mom van betrouwbaarheid en performance de optimale koelingsniveau's te bepalen na de trainingsdag, als we de correlaties tussen de echte data en de simulaties controleren. Het managen van de banden in de warme omstandigheden zal ook heel belangrijk worden."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal