De ogen van de racewereld zullen dit Formule 1-loze weekend op de Nurburgring Nordschleife worden gericht. Want op het iconische circuit in Duitsland komt Max Verstappen in actie. De Nederlander moet eerst echter nog een paar rijbewijzen behalen voordat hij in een GT3-auto in mag stappen. Autocoureur Mike Hezemans kan zich helemaal niet vinden in de gang van zaken.
"Het slaat helemaal nergens op. Ik vind het echt zwaar, zwaar, zwaar belachelijk. Maar dat is een beetje in Duitsland... Ik weet het van de kartbanen: als je daar een vergunning voor aanvraagt, dat duurt ook twee jaar of drie jaar. Die sporen echt niet. Je moet blij zijn dat een Max Verstappen op jouw oude baan wil komen rijden. Het slaat helemaal nergens op. En het brengt zoveel publiciteit, zoveel dingen. Het is het meest belachelijke wat ik ooit heb gehoord", aldus Hezemans.
"Ik snap wel dat het moeilijk is om keuzes te maken, maar ik vind iedereen die een superlicentie heeft... Waar Verstappen ongeveer één miljoen per jaar voor betaald. Dat is ook nog eens zo, wat ook al nergens over gaat. Als jij één miljoen per jaar betaalt voor je licentie, je bent vier keer wereldkampioen en je hebt er al gereden... Want je mag dan wel trainen. Dat mag wel. Het slaat dus nergens op, dan moeten ze sowieso verbieden dat hij op de baan mag komen. Maar er klopt niks van. Hoe krijg je het voor elkaar?", zo vraagt de autocoureur zichzelf af.
"Het slaat helemaal nergens op. Zeg dan gewoon: 'Iedereen met een superlicentie, die hoeft dit niet te doen'." Daarna breekt F1-kenner Ruud Dimmers even in. "Regels zijn regels zeggen ze dan, en die kunnen we niet aanpassen." Hezemans reageert als volgt: "Regels zijn regels... Maar het gaat nergens over, want dat klopt niet. Hij heeft er al wel gereden. Hij heeft al ongeveer een baanrecord neergezet, maar hij mag nog niet rijden."
'Helemaal niet serieus genomen'
Dimmers neemt het daarna over: "Al had je er niet gereden. Je moet blij zijn als er überhaupt iemand nadenkt om daar in te stappen. Als je ziet welke boost de hele media van het hele evenement is. Normaal kijken er niet heel veel man naar, maar gewoon überhaupt ieder evenement waar een Verstappen naartoe gaat, of een Lewis Hamilton... Stel nou dat Sebastian Vettel, die heeft nu even niks te doen heeft. Hij maakt zich druk over de bloemetjes, de bijtjes en het milieu, weet ik veel wat hij allemaal doet."
"Maar dat hij zegt: 'Ik trek m'n overall aan en ik kom een gastrace rijden in een bepaalde raceklasse'. Dan ga je toch ook niet tegen hem zeggen: 'Oké: even hier al je persoonsgegevens invullen. Dan gaan we dit doen, dan gaan we dat doen. Dit is de instructeur, die heet Mike Hezemans. Die gaat jou even leren hoe je moet rijden. Dan ga je vervolgens een theorie- en praktijkexamen doen'. Dan voel je jezelf toch gewoon als coureur helemaal niet serieus genomen."
Hezemans: "Het is het meest belachelijke wat er is. Ze zullen denk ik toch wel geprobeerd hebben, dat ze het niet hoeven te doen. Maar ik denk dat je het op een gegeven moment gewoon maar moet opgeven." En hoe zal Verstappen zelf hebben gereageerd op het feit dat hij de rijopleiding moet doen? De autocoureur gaat daarop in.
"Ik weet het niet. Ik heb Max er niet over gesproken, ik heb er niemand over gesproken, want het kwam in een keer naar buiten dat hij daar ging rijden. Ik weet niet hoeveel ronden hij gereden heeft met de GT3, maar dan zou ik in ieder geval de onboardbeelden even opsturen en zeggen: 'Kijk, dat heb ik al gedaan'."
"En dat was dus zonder schade. Hij zal er wel meer hebben gereden, een stuk of acht of tien rondjes. Ik vind het niet eens de moeite waard om erover te praten. Ik vind dat die mensen... Ik vind het zo verschrikkelijk beschamend. Het gaat nergens over", zo sluit Hezemans af.
Ook interessant:
Max Verstappen pakte een prachtige overwinning in Italië. Maar wat waren de bepalende factoren voor het onverwachte succes? Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!