Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari haar motor dit jaar verder heeft verbeterd

De nieuwe Ferrari SF-23 lijkt op haar voorganger van afgelopen Formule 1-seizoen, maar het is duidelijk dat er een paar forse veranderingen zijn. Enrico Cardile, Head of Chassis van het Italiaanse team, legt uit wat er veranderd is. Ook motorman Enrico Gualtieri doet zijn verhaal over de verbeteringen aan de motor.

Als achtste Formule 1-team onthulde Ferrari vandaag de SF-23. Met de nieuwe bolide moet het Italiaanse topteam komend seizoen opnieuw een gooi doen naar de wereldtitel. Tijdens de launch liet de Scuderia direct de echte bolide voor het komende seizoen zien, waarna ze zelfs een aantal kilometers over het privécircuit van Ferrari reden. De SF-23 lijkt op haar voorganger, de F1-75 van afgelopen jaar, maar er zijn een aantal duidelijke veranderingen. Enrico Cardile legt uit wat er veranderd is en waarom. "Onze 2023-bolide is een evolutie van de auto van vorig jaar, maar in werkelijkheid is alles hiervoor wel opnieuw ontworpen", zo begint de Head of Chassis van Ferrari. "Bij de aerodynamica hebben we de hoeveelheid verticale downforce toe laten nemen om ons aan te passen aan de nieuwe reglementen en het behouden van de juiste balans. De ophanging is compleet opnieuw ontworpen om de aerodynamica te ondersteunen. Ook kunnen er meer aanpassingen gemaakt worden aan de auto als we op het circuit zijn." De grootste veranderingen zijn volgens Cardile doorgevoerd bij de voorwielophanging. "Daar zijn we overgestapt naar een lagere track rod. Ook verschilt de voorvleugel sterk en is de neus veranderd, terwijl het bodywork wat extremer is ten opzichte van de auto van vorig jaar."

Achilleshiel

Niet alleen op het vlak van het chassis is er hard aan de weg getimmerd door de Italianen. Ook wat betreft de krachtbron heeft men namelijk niet stil gezeten. Ferrari heeft namelijk haar eigen Achilleshiel aangepakt, zo vertelt Enrico Gualtieri, die namens de Italianen verantwoordelijk is voor de motor. "De ontwikkeling van de motor is sinds vorig jaar bevroren, ook wat betreft brandstoffen en oliën. Er mogen alleen wijzigingen worden gemaakt onder het mom van betrouwbaarheid, dat vorig seizoen onze Achilleshiel was." "We hebben ons bij Ferrari gefocust op de verbrandingsmotor en de elektrische motor. Tegelijkertijd hebben we getracht om gebruik te maken van de ervaring die we afgelopen seizoen hebben opgedaan op het circuit. In dat proces hebben we goed gekeken naar alle feedback en alle tekenen van zwakte die we ontdekten bij de gebruikte motoren. Daarnaast hebben we enkele procedures voor de assemblage van de motor herzien", aldus de Italiaan. Dat wil echter nog niet zeggen dat het werk op het vlak van betrouwbaarheid nog niet klaar is, benadrukt Gualtieri. "We hebben geprobeerd om alle oorzaken van onze problemen te begrijpen en we hebben alle mogelijke middelen ingezet om deze problemen op te lossen." "Daarbij hebben we naar alle verschillende vlakken gekeken, van het ontwerpen van tot het experimenteren met nieuwe oplossingen, allemaal op een zeer korte termijn. Het werk houdt niet op en we blijven continu werken aan het verbeteren van componenten om zo het gewenste niveau van betrouwbaarheid te bereiken", zo sluit hij zijn verhaal af.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'