Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Honda Red Bull-topontwerper Newey weer scherp kreeg

Red Bull is anno 2022 weer de winnende machine die het aan het begin van het vorige decennium met Sebastian Vettel ook al was. Topontwerper Adrian Newey speelde daar een bepalende rol in, maar moest wel weer even wakker worden geschud. Honda kreeg dat voor elkaar.

Red Bull won van 2010 tot en met 2013 steeds zowel de constructeurs- als coureurstitel en die laatste steeds met Sebastian Vettel. De bolides werden toen al ontworpen door Adrian Newey en dat is vandaag de dag niet anders. Er gingen jaren voorbij zonder titelsucces en dat viel de Brit bij tijd en wijlen zwaar, zo vertelt hij tegenover Red Bull . "We mogen ons gelukkig prijzen dat we van 2009 tot en met 2013 echt een goede run kenden", zo begint Adrian Newey. Maar eerlijk gezegd was ik aan het einde van '13 best een beetje moe." De jaren die volgden waren naar eigen zeggen bovendien niet bevorderlijk voor de motivatie van Newey: "Na de switch van V8- naar V6-turbomotoren, was onze motorpartner (Renault, red.) nooit echt in staat om een competitieve motor te bouwen. Ik denk zelfs dat we tussen 2014 en 2020 misschien twee tot drie keer het beste chassis hadden, maar het ontbrak ons aan een overall competitieve auto waarmee we een kampioenschap konden winnen." "Als je je realiseert dat je niet voor de titel kunt gaan, hoe goed jouw chassis ook is, dan werkt dat best demotiverend", vervolgt Newey op eerlijke toon. Maar toen brak het tijdperk-Honda aan en dat veranderde alles. Voor Red Bull, maar óók voor Newey. "Die samenwerking veranderde alles. Door die samenwerking beschikten we opeens over een motor die zich kon meten met de standaard. Dat betekende dat als wij met een competitief chassis kwamen, we daadwerkelijk een gooi konden doen naar een titel. En met dat besef kwam de motivatie weer helemaal terug."

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Breaking De salarissen van de F1-coureurs in 2024