Red Bull won van 2010 tot en met 2013 steeds zowel de constructeurs- als coureurstitel en die laatste steeds met Sebastian Vettel. De bolides werden toen al ontworpen door Adrian Newey en dat is vandaag de dag niet anders. Er gingen jaren voorbij zonder titelsucces en dat viel de Brit bij tijd en wijlen zwaar, zo vertelt hij tegenover Red Bull . "We mogen ons gelukkig prijzen dat we van 2009 tot en met 2013 echt een goede run kenden", zo begint Adrian Newey. Maar eerlijk gezegd was ik aan het einde van '13 best een beetje moe." De jaren die volgden waren naar eigen zeggen bovendien niet bevorderlijk voor de motivatie van Newey: "Na de switch van V8- naar V6-turbomotoren, was onze motorpartner (Renault, red.) nooit echt in staat om een competitieve motor te bouwen. Ik denk zelfs dat we tussen 2014 en 2020 misschien twee tot drie keer het beste chassis hadden, maar het ontbrak ons aan een overall competitieve auto waarmee we een kampioenschap konden winnen." "Als je je realiseert dat je niet voor de titel kunt gaan, hoe goed jouw chassis ook is, dan werkt dat best demotiverend", vervolgt Newey op eerlijke toon. Maar toen brak het tijdperk-Honda aan en dat veranderde alles. Voor Red Bull, maar óók voor Newey. "Die samenwerking veranderde alles. Door die samenwerking beschikten we opeens over een motor die zich kon meten met de standaard. Dat betekende dat als wij met een competitief chassis kwamen, we daadwerkelijk een gooi konden doen naar een titel. En met dat besef kwam de motivatie weer helemaal terug."
Meest gelezen