Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Hoe Honda Red Bull-topontwerper Newey weer scherp kreeg

Red Bull is anno 2022 weer de winnende machine die het aan het begin van het vorige decennium met Sebastian Vettel ook al was. Topontwerper Adrian Newey speelde daar een bepalende rol in, maar moest wel weer even wakker worden geschud. Honda kreeg dat voor elkaar.

Newey Honda 2019
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull won van 2010 tot en met 2013 steeds zowel de constructeurs- als coureurstitel en die laatste steeds met Sebastian Vettel. De bolides werden toen al ontworpen door Adrian Newey en dat is vandaag de dag niet anders. Er gingen jaren voorbij zonder titelsucces en dat viel de Brit bij tijd en wijlen zwaar, zo vertelt hij tegenover Red Bull.

"We mogen ons gelukkig prijzen dat we van 2009 tot en met 2013 echt een goede run kenden", zo begint Adrian Newey. Maar eerlijk gezegd was ik aan het einde van '13 best een beetje moe."

De jaren die volgden waren naar eigen zeggen bovendien niet bevorderlijk voor de motivatie van Newey: "Na de switch van V8- naar V6-turbomotoren, was onze motorpartner (Renault, red.) nooit echt in staat om een competitieve motor te bouwen. Ik denk zelfs dat we tussen 2014 en 2020 misschien twee tot drie keer het beste chassis hadden, maar het ontbrak ons aan een overall competitieve auto waarmee we een kampioenschap konden winnen."

"Als je je realiseert dat je niet voor de titel kunt gaan, hoe goed jouw chassis ook is, dan werkt dat best demotiverend", vervolgt Newey op eerlijke toon. Maar toen brak het tijdperk-Honda aan en dat veranderde alles. Voor Red Bull, maar óók voor Newey.

"Die samenwerking veranderde alles. Door die samenwerking beschikten we opeens over een motor die zich kon meten met de standaard. Dat betekende dat als wij met een competitief chassis kwamen, we daadwerkelijk een gooi konden doen naar een titel. En met dat besef kwam de motivatie weer helemaal terug."

Ook interessant:

Video: Formule 1-pitstops onder de twee seconden, mag dat wel?

Mclaren dook met een pitstop onder de twee seconden, een barrière die voor onmogelijk werd gehouden en verboden werd geacht. Maar wat zijn de regels dan wel en hoe zijn die veranderd?

Forbidden

Weddenschappen Red Bull

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

9 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"