Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Hoe lang kan Red Bull Albon nog blijven beschermen?

Red Bull Racing worstelt steeds meer met de vraag wie in 2021 teamgenoot moet worden van Max Verstappen. Wederom sprak het team haar vertrouwen in Alexander Albon uit, maar even zo vaak zakte die door het ijs.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het was een wat vreemde gewaarwording vrijdag toen Red Bull-teambaas Christian Horner de media verweet dat zij Alexander Albon onder druk zetten. "Jullie vertellen hem iedere week dat we een ander in zijn auto moeten zetten", aldus de teambaas die het niet fair vond dat Albon zoveel kritiek krijgt. Hij was toch juist derde geworden in Mugello twee weken eerder?

De derde plaats, en eerste podium voor Albon, zou als een bevrijding moeten werken. Borst vooruit, kin omhoog. Genieten en vertrouwen tanken. Maar een coureur verandert niet door een succesje. Natuurlijk, het vertrouwen neemt toe, maar het basistalent niet. Op het Sochi Autodrom was Albon geen spat beter dan eerder dit jaar. Het gat met Max Verstappen was zelfs groter dan ooit tevoren.

Of het nu tijdens de vrije training, de kwalificatie of de race was, Albon worstelde en knokte op het randje van de top tien. Er was geen moment waarop hij liet zien dat hij in die Red Bull thuishoort. Dit ondanks dat Horner op vrijdag doodleuk liet weten dat hij in 2021 vast wil houden aan het rijdersduo Max Verstappen en Albon.

Na afloop van een dramatische kwalificatie, een 10e plaats op 1,2 seconden achter teamgenoot Vertappen, werd zijn falen bedekt met de mantel der liefde. Alex had het lastig en een paar tienden harder en hij had enkele posities naar voren op de grid gestaan. Een dooddoener, want een paar tienden sneller, dat is wat iedere coureur wil. Verstappen wil ook graag de beschikking hebben over een wapen waarmee hij een tiende of drie sneller is, zodat hij Mercedes in de nek kan hijgen.

Albon kreeg voor aanvang van de race nog een gridstraf van vijf posities te verwerken, waardoor hij als vijftiende startte. Het team van Red Bull sloeg tactisch sterk toe tijdens de safety car situatie, door de coureur direct van de zachte band af te halen en op de harde band te zetten. Een keuze die tactisch sterk was, want door de safety car kreeg Albon een gratis stop.

In het middenveld wist hij vervolgens niet naar voren te komen, ondanks dat hij een Red Bull onder zijn kont had en het Russische circuit een gigantisch lang recht stuk had. Een tiende plaats was het eindresultaat en Albon oogde wederom aangeslagen en teleurgesteld. Een paar korte, verplichte antwoorden in interviews die nog geen minuut duurden en toen droop de jongeling af.

Wederom probeerde Horner zijn rijder in bescherming te nemen, maar de excuses komen steeds moeizamer. "Alex had het moeilijk op dit type circuit, dat minder bij de auto past en waarbij de mindere aspecten van de auto naar boven kwamen." En juist die mindere aspecten passen niet bij Albon. Korte bochten, lange remzones, het is aan hem niet besteed als we Horner moeten geloven.

Maar is het eerlijke verhaal niet gewoon dat Albon gewoon gewogen is en te licht werd bevonden en dat dit alleen nog even moet indalen bij de Red Bull-teamleiding, terwijl de rest van de wereld dat al wel heeft gezien? Waarom niet gewoon eens eerlijk erkennen dat het benedenmaats is om in een Red Bull als tiende te finishen op bijna honderd seconden van de winnaar? Het voelt als een voetbaltrainer die zijn spits na twintig gemiste kansen nog altijd bejubelt vanwege die ene goal.

Het gestelde doel van Helmut Marko is in ieder geval in Rusland niet gehaald. Zijn opdracht was dat Albon binnen drie tienden per ronde van Verstappen bleef. Het was 1,2 seconden in de kwalificatie, het waren negentig seconden in een kleine zestig ronden. Teveel, véél teveel, en er zijn weinig indicaties dat dat zal veranderen.

Ondertussen hopen Pierre Gasly, die gezien wordt als de leider van AlpahTauri, maar ook Sergio Perez en Nico Hulkenberg op een kans bij Red Bull. Hoe zeer Horner zijn best doet om te ontkennen dat Red Bull verder kijkt dan Albon, is het niet meer dan aannemelijk dat het telefoontje met Sergio Perez’ management niet ging over hoeveel klontjes suiker hij in zijn koffie drinkt. Of toch wel? Altijd handig om te weten als de tijd voor het bakkie koffie rijp is.

De klok tikt voor Albon. Niet langzaam, maar snel als bij een kookwekker.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2020

Het laatste nieuws over de Russische Grand Prix die verreden wordt op het Sochi Autodrom

66 reacties