Energiedrankjesfabrikant Red Bull is een enorm bedrijf. Met een wereldwijde omzet van 6.1 miljard dollar in 2018 en bijna 7 miljard verkochte blikjes kan het gerust een grote speler worden genoemd. Behalve als energiedrankje staat Red Bull ook alom bekend om de manier waarop het bedrijf omspringt met haar marketing. Of het drankje je nou wel of niet kan bekoren, om de naam Red Bull kan niemand eigenlijk meer heen. Naast de twee Formule 1-teams die door het Oostenrijkse bedrijf worden gesponsord, is Red Bull tegelijkertijd ook nog op een boel andere vlakken actief als sponsor. Een overzicht.
Extreme sporten
Al sinds de introductie van het energiedrankje schittert de naam Red Bull veelvuldig als sponsor van atleten van zogeheten extreme sporten zoals klifduiken, BMX, airracen, wingsuit flying en ga zo maar door; het is te veel om op te noemen. Ook als er sneeuwvlokken vallen is Red Bull er als de kippen bij om extreme sporters te sponsoren. Snowboarden, skiën, ijshockey en alles wat je zo gek niet kan verzinnen om in de sneeuw of op het ijs te doen. Zelfs een Formule 1-wagen de piste opsturen is voor Red Bull niet te gek, zoals bleek uit het avontuur van Max Verstappen in de sneeuw.
Voetbal
Misschien geen echte extreme sport, maar wel een van de populairste, zo niet de populairste sport van de wereld die door miljarden mensen wordt geliefd. Het deed Red Bull dan ook besluiten om wat voetbalclubs op de kop te tikken. Zo is Red Bull titelsponsor van meerdere clubs in verschillende landen. In eigen land sponsort het Oostenrijkse team de voetbalclub uit Salzburg, dat tegenwoordig door het leven gaat als Red Bull Salzburg. Ook bij de noorderburen bezit Red Bull over een voetbalclub, namelijk Red Bull Leipzig. In 2009 werd de club met financiële hulp van Red Bull opgericht, waarna het team in tien jaar tijd van het vierde niveau in Duitsland opklom naar de hoogste divisie: de Bundesliga, waar het meedoet om de prijzen. In Amerika heeft Red Bull eveneens voet aan de grond gekregen. In 2006 nam het een voetbalclub uit New York over, die omgedoopt werd tot de New York Red Bulls. Max Verstappen ging ook daar al eens op bezoek. Tekst gaat verder onder de video
3wd_Z_cnyRE
Motor- en autosport
Natuurlijk kan motor- en autosport niet in dit lijstje ontbreken. De Formule 1 is uiteraard het paradepaardje van Red Bull, waar het met twee teams actief is. Daarnaast is Red Bull ook een van de grootste sponsors van het Repsol-Honda-team, dat in de MotoGP furore maakt en onder leiding van Marc Marquez het afgelopen decennium meerdere malen wereldkampioen werd. Ook was Red Bull sinds 2008 een grote sponsor van het succesvolle World Rally Champions-team van Citroën, dat met behulp van de energiedrankjesfabrikant meer dan eens wereldkampioen werd. Eind 2019 kondigde de Franse autofabrikant aan dat het uit de WRC zou stappen. Ook in de motorsportwereld was Red Bull actief op de Amerikaanse markt. Van 2006 tot 2011 was Red Bull namelijk actief in de NASCAR-series als Team Red Bull. Behalve deze drie avonturen zijn er nog talloze minder grote projecten waar het Oostenrijkse bedrijf zich als sponsor mee bemoeit.
Esports
De afgelopen jaren wordt Red Bull ook steeds actiever in de esportswereld. De populariteit van videogames en vooral het competitieve gamen is het afgelopen decennium explosief gestegen. De bedragen die in het wereldje rondgaan zijn vaak duizelingwekkend. Red Bull Racing is net als alle negen andere Formule 1-teams actief in de Formule One Esports Series, de officiële esportscompetitie van de Formule 1. Daarnaast is Red Bull ook steeds meer betrokken bij andere esports, zoals de wereldwijd razendpopulaire games als League of Legends, Dota 2 en Counter-Strike Global Offensive. Natuurlijk zijn de hierboven beschreven bezigheden slechts het topje van de ijsberg als het aankomt op alle wereldwijde Red Bull-activiteiten. Moraal van het verhaal is dat Red Bull behalve een simpel, maar razend populair energiedrankje ook een geoliede marketingmachine is, die eigenlijk bijna niet meer weg te denken is.
Meest gelezen