Vandaag (maandag) maakte Honda de motorsportplannen voor 2023 bekend. Naast dat het doorgaat met het ondersteunen van zowel Red Bull als AlphaTauri, maakte de Japanse auto- en motorgigant tevens kenbaar dat men zich heeft gemeld als potentiële F1-motorleverancier per 2026. Dat heeft RacingNews365 van een bron nabij Honda begrepen.
Enkele weken geleden meldden we al dat er mogelijk zeven motorleveranciers op de grid staan per 2026, waarbij Honda als één van de aspirant-kandidaten genoemd werd. Het betekent echter ook dat wat Honda ook aan werk verzet voor een mogelijke rentree men wel moet voldoen aan de (budget)beperkingen die ook op motorisch vlak in zijn gegaan.
De aanmelding moet gezien worden als een middel om bovenop de zaak te kunnen blijven zitten. Als aspirant-leverancier mag Honda aanschuiven bij alle gesprekken aangaande dit thema, waardoor men voortdurend een nieuwe deelname aan de F1 kan overwegen, waarbij men alle opties openhoudt. Een hernieuwde samenwerking zou ook nog niet uitgesloten hoeven te worden. Het betekent dus nog niet automatisch dat Honda ook daadwerkelijk terugkeert als zelfstandige leverancier/constructeur.
De move van Honda wordt ingegeven door de scherpe voorwaarden die de Formule 1 aan de nieuwe motoren stelt. Die moeten door de toepassing van krachtiger elektrische onderdelen en klimaatneutrale brandstoffen volledig uitstootvrij worden. Dat zijn doelen die aansluiten bij wat Honda zelf als fabrikant voor ogen heeft.
Ook interessant:
Oppermachtige Verstappen declasseerde daar iedereen
Max Verstappen reed een dijk van een Formule 1-seizoen. Hij won meerdere Grands Prix met overmacht, maar waar was hij op zijn allerbest? Tom Coronel en Ruud Dimmers geven op aangeven van Joris Mosterdijk hun mening in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan