Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner betreurt 'veel te complexe' Red Bull-fout

Christian Horner is van mening dat Red Bull veel meer de ontwerprichting van de concurrentie had moeten volgen tijdens de laatste winterstop in de Formule 1.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull-teambaas Christian Horner gelooft dat Red Bull het zichzelf te moeilijk heeft gemaakt met de gekozen ontwerprichting van de Red Bull RB20. De concurrentie daarentegen koos voor wat meer voor de hand liggende evoluties van hun bolides.

Horner vermoedt dan ook dat Red Bull wat zaken moet versimpelen om de competitiviteit van weleer terug te veroveren. Terwijl teams als McLaren de auto van vorig jaar duidelijk hebben doorontwikkeld, koos Red Bull voor revolutie in plaats van evolutie ten opzichte van de RB19 van vorig jaar, een auto goed voor 21 van de 22 Grand Prix-overwinningen.

Die keuze lijkt elke GP een kostbaardere keuze te worden. Volgens Horner werken de voorkant en de achterkant van de auto niet samen, waardoor het steeds lastiger wordt om de auto een goede balans mee te geven.

"Er is sprake van een balansprobleem, waardoor de coureurs niet alles kunnen geven bij het ingaan van de bochten. Als je de achterkant rustig weet te krijgen, gaat dat ten koste van de voorkant, waardoor je te maken krijgt met onderstuur. Op die manier rijd je je banden eraan."

"Wat we moeten doen is het routeboek er opnieuw bij pakken. Kijk naar de McLaren. Dat is zichtbaar een evolutie van de auto van vorig jaar, veel simpeler dan die van ons. Misschien hebben we het te complex gemaakt en moeten we een aantal zaken versimpelen."

In de Grand Prix van Italië beschikte Red Bull slechts over de op drie na beste auto, dat terwijl men aan het begin van het jaar nog een ruim snelheidsvoordeel had. Gevraagd of de problemen te maken hebben met het feit dat Red Bull als eerste een plafond bereikte binnen de huidige regels, antwoordt Horner bevestigend.

"Ik denk het wel, waarschijnlijk wel. We hebben op bepaalde vlakken een plafond bereikt, waardoor de auto wat verder van ons af is komen te staan. Misschien is het soms beter om wat meer neerwaartse druk in te leveren ten faveure van een betere allround balans om zo betere rondetijden te kunnen rijden en de slijtage beter te kunnen managen."

Ook interessant:

Kan Red Bull terugslaan in Azerbeidzjan na een dramatische GP van Italië? En wat kunnen McLaren en Ferrari laten zien, die er toch duidelijk beter voor lijken te staan? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld