Het budgetplafond heeft grote gevolgen voor de Formule 1-teams. Zeker voor teams als Red Bull en Mercedes moeten de kosten enorm omlaag vergeleken met de voorgaande jaren. Van de budgets, die de afgelopen jaren bij de topteams opliepen tot rond de 400 miljoen dollar, blijft nu nog 145 miljoen dollar plus coureurssalarissen en enkele andere uitzonderingen over. Red Bull-teambaas Christian Horner onderschrijft dat het een hele uitdaging is geweest. "Het was geen gemakkelijke taak. De herstructurering die we afgelopen winter hebben doorgevoerd was heel zwaar. We hebben lastige beslissingen gemaakt en besloten om al heel snel de klappen van het budgetplafond te incasseren. Daardoor wist iedereen meteen hoe we ervoor stonden." Niet elk team doet dat namelijk op die manier. Grotere teams krijgen namelijk nog tot 1 juli om de herstructurering af te ronden. Een grote crash tijdens het seizoen helpt in dat proces zeker niet mee, vertelt de Britse teambaas. "Het budgetplafond speelt een grote rol als het neerkomt op prestaties. Een grote crash zoals Valtteri Bottas in Imola had, kan van grote invloed zijn op je vermogen tot ontwikkeling van de wagen, zoals Toto Wolff al zei na afloop van de race in Italië." Toch staat ook Red Bull voor diezelfde uitdaging, denkt Horner. "Als je kijkt naar de circuits die er aan komen, waaronder enkele stratencircuits met muren dicht naast de baan, dan zal elk team te maken krijgen met ongelukken. We moeten met die uitdagingen allemaal om leren te gaan."
Meest gelezen