Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner uit onvrede over Safety Car-situatie: "Exact dat moest juist voorkomen zien te worden"

Red Bull-teambaas Christian Horner had graag gezien dat Max Verstappen al racend over de finish kwam in plaats van onder Safety Car-omstandigheden. De Brit laat weten dat er nog het een en ander moet gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen.

Net als vele teambazen en coureurs was ook Christian Horner niet te spreken over het einde van de Grand Prix van Italië, toen de race eindigde achter de Safety Car. Vooral het Ferrari-kamp en de tifosi waren op zijn zachtst gezegd niet enthousiast. Horner laat weten 'teleurgesteld' te zijn over de gang van zaken. "We moeten dit soort scenario's zien te vermijden", vertelt Horner aan de media, waaronder RacingNews365 . "We hadden de race willen winnen onder raceomstandigheden, ook al zou je risico lopen bij de herstart (om ingehaald te worden, red.). Het is een beetje een anticlimax. Dit is vele jaren geleden besproken om exact dit scenario te vermijden." "Je kon het ongenoegen van het publiek aan het einde horen, want het voelde gewoon alsof iedereen van een racefinish werd beroofd."

De FIA en de teams gaan om de tafel zitten

"Als ze hadden geweten dat ze de race niet op tijd konden hervatten, hadden ze de rode vlag moeten zwaaien, maar dat is niet gebeurd", gaat Horner verder. Wat er gebeurde in Monza deed velen denken aan het controversiële einde in Abu Dhabi vorig jaar toen de FIA juist ervoor wilden zorgen dat de race niet achter de Safety Car finishte. Het gevolg was dat race-director Michael Masi werd ontslagen en er een geheel nieuwe structuur kwam, maar ook nu is te zien dat het nog niet helemaal lekker loopt. "Er is enorm veel veranderd en er zijn duidelijk lessen die geleerd zullen worden", laat de teambaas van Red Bull weten. "We gaan met alle teambazen om de tafel zitten en de FIA-president wordt er ook bij betrokken om over bepaalde aspecten te praten. Dit staat nu bovenaan de agenda."

De Safety Car maakte een fout

Volgens Horner ligt de fout volledig bij de FIA, aangezien er niet goed gehandeld werd toen de Safety Car op de baan was. "Ik denk dat het op tijd opgelost had kunnen worden, om eerlijk te zijn. Het ging erom dat de Safety Car de verkeerde auto oppikte." "Hij pikte de leider niet op en dat veroorzaakte een enorme vertraging om de auto's aan te laten sluiten. Ik denk dat je op zijn minst één raceronde had kunnen rijden, hoogstwaarschijnlijk twee." Gevraagd werd of de rode vlag in de toekomst misschien niet altijd gezwaaid moet worden tijdens zo'n soort incident laat in de race om een Safety Car finishes te voorkomen. "Ik ben van mening dat de Safety Car procedure gewoon goed moet verlopen", sluit Horner al snerend af.

Viaplay
x
Max Waarom Verstappen concurrentie kan declasseren tijdens GP China