Voorafgaand aan de race tekende bandenleverancier Pirelli zelf de ideale strategie voor de race uit: starten op soft en dan een lange stint op de harde band. Precies hetgeen dat Max Verstappen en zijn concurrenten deden. Voor de Nederlander liep de race echter op dramatische wijze af, door een klapband op het rechte stuk. Teambaas Christian Horner baalt, maar hoopt dat Pirelli de echte oorzaak van de klapband weet te achterhalen. "We moeten helder krijgen wat de klapband veroorzaakte. Optisch was er geen probleem met Max zijn banden, ze zagen er nog perfect uit. Gelukkig is de band grotendeels intact gebleven, waardoor we bewijs hebben. Als het door een brokstuk kwam of door iets anders, dan hebben we in ieder geval alles dat nodig is om de oorzaak te achterhalen", vertelt Horner in gesprek met onder meer RacingNews365. Volgens de teambaas had Verstappen makkelijk het einde van de race kunnen halen op zijn banden, die nog in prima staat verkeerd - tot de klapband er plots was. "Ze hadden zonder problemen het einde van de race gehaald qua tyre wear en ook door de manier waarop Max de auto reed, daarmee had hij eenvoudig het einde van de race gehaald. De band werd niet te zwaar belast, de temperaturen waren prima. Zijn race engineer kwam op de radio bij Max en toen boom! , dat kwam totaal onverwacht."
Meest gelezen